Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Daarbij komt ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. De oplossing is een slimme laadpaal in Noord-Sleen aan huis. Dankzij jouw eigen laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Volkswagen ID.3 Pure + Mercedes EQV 300 Lang. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is een stuk voordeliger. Op deze pagina zoek je uitgebreide informatie over populaire type laadstations, een handige keuzehulp en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.
- Dankzij een elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Extra goedkoop rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te koop voor €935.
- Een thuis-laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Noord-Sleen
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Jouw elektrische auto opladen zoals een BMW i4 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal Noord-Sleen kopen biedt veel voordelen. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan elk moment van de dag een volgeladen accu. Verder is het een stuk goedkoper dan een publiek laadpunt. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de laadpaal zelf, de installatiekosten en de kosten van jouw eigen stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is nu handig voor mijn auto en mijn situatie? In onze keuzehulp kan je aan de slag met bruikbare informatie m.b.t. laadpaal laten installeren in Noord-Sleen. Zie ook onze informatie over Milieu.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Noord-Sleen kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een stevige paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Denk goed na over de afstand tot de parkeerplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1-fase laadstation maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. De 3-fase installatie kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt hierin investeren en de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Noord-Sleen. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Voordelig opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Losse of vaste laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse stekker. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Bovendien kan het zijn dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (ofwel een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Opladen kan altijd en overal met de stekker die je in de auto hebt liggen. Evenzeer oogt het minder rommelig en profiteer je van een langere levensduur. Het belangrijkste nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je de accu gaat opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, daarna sluit je ‘m aan. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dat geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Noord-Sleen.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn twee keuzes: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Innovatieve toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder check je meer info over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Noord-Sleen vergelijken
De kosten van laadpalen zijn nogal verschillend. De prijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €500 t/m €3175. Het prijskaartje hangt met name af van het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Daarnaast heb je de keuze uit slimme opladers met innovatieve functies als Peak Shaving die in aanschaf duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Noord-Sleen. Type laadstation Laadvermogen Laadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €520- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €510- €640 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €695- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €825- €940
Goede merken
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
- Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
- Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
- Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
- Tesla Wall Connector: Compatibel met de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
- Alternatieve marken: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric of Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.
Installatietarieven 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Noord-Sleen wisselen tussen de €310 tot €1850. De prijs wordt bepaald door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Abonnementskosten laadpas
Hedendaags wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen liggen rond de €7,25 op maandbasis.
- Online inzicht in laadsessies.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Achterhaal erkende deskundigen die werken in je omgeving.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie verdien je vrij vlot terug. In de tabel hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1138 kilometer per maand. Met dit aantal kilometers ramen we wat de mogelijke besparing zal zijn. In ons geval nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Noord-Sleen):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,105 | €119,49 | €1433,88 |
Elektrisch rijden | €0,041 | €46,66 | €559,90 |
Besparing | €0,064 | €72,83 | €873,98 |
Laadpaal aanvragen gemeente Coevorden
Rijd je een elektrische auto, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Noord-Sleen aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en op welke plek de laadzuil komt te staan. Ze overwegen daarbij factoren als zichtbaarheid en of het technisch kan. Elk huishouden kan het gebruiken. Alle info is beschikbaar gesteld op www.coevorden.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er een subsidie mogelijk is. Het merendeel van de gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Vergelijk laadpassen.
Openbare oplaadpunten in de buurt (december 2024)
Laadstations in Noord-Sleen zijn veel beschikbaar. Iedereen met een laadpas kan terecht bij deze punten. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen lopen uiteen tussen de €0,300 tot wel €0,550 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In onze maps kaart check je de openbare laadstations in Noord-Sleen. Vind ook laadstations en installateurs in Holsloot, Veenoord, Erm, Diphoorn en Sleen.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij uw bedrijf biedt veel uitkomst voor klanten, bezoekers en personeel. Zoek je naar opties voor een bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Daarnaast kunnen bedrijven verdienen door derden te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis en laten installeren zit qua kostprijs tussen de €850 en €2225. De uiteindelijke kostprijs is afhankelijk van het soort laadsysteem (additionele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Essent, Energiedirect, NLE, Budget energie, Eneco en Pure energie, Vattenfall, Vandebron, Oxxio. Dit is nu ongeveer €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,25 p/100 km. Even om te vergelijken: een normale auto op benzine kost je zo’n €10,25 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De standaard EV eist 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Drenthe.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De installateur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomvoorziening van je woning. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanaf de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het laadpunt het beste kan komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Noord-Sleen bevestigt het laadstation aan de muur of installeert het op een paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is ieder huis aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel wat aangepast worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Nieuwere auto’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Noord-Sleen kan jou hierin ontzorgen. De kosten daarvoor bedragen ongeveer €900. Goed om te weten: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 stekkers komen we tegen bij de Europese merken. Een groot deel van de beschikbare elektrische auto’s in Noord-Sleen hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Coevorden heeft op dit ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of de paal vlakbij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.coevorden.nl.