Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dat heeft als gevolg dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Het alternatief is een handige laadpaal in Erm aan huis. Op basis van een laadstation van jezelf geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Audi e-tron GT of Mercedes EQV 300 Lang. Niet meer wachten op een vrije plek en het is veel voordeliger. Op EVPlan.nl zoek je uitgebreide informatie over diverse soorten laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je ervaren leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Autorijden zonder onkosten door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €975.
- Een laadstation bij de woning verdien je al binnen 7 jaar terug.
Thema’s
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal installateurs Erm vergelijken december 2024
- Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
- Laadstation elektrische auto aanvragen gemeente Coevorden
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor ondernemingen
- De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Erm
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van de accu van een EV zoals een Audi Q4 e-tron kan op verschillende manieren. Een extra goedkope laadpaal Erm kopen is een uitstekend idee. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je kunt rekenen op een lange actieradius. Daarbovenop is het veel betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de installatie, hardware, kabels en de stroomprijzen (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Je moet wel de beschikking hebben over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? Hierbij bespreken we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden wat betreft laadpaal laten installeren in Erm. Zie ook onze informatie over Informatie over elektrisch rijden.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Erm kan op 2 manieren worden geplaatst. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een speciale paal. De werking is verder helemaal identiek. Onderzoek de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1-fase laadstation werkt met de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Ieder huis in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale vermogen is 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt hierin investeren en deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Erm. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
De voordeligste manier van opladen en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het grootste gemak van de vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij EV-box tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander nadeel is dat het een rommelig geheel wordt. Daarbij noemen we nog even dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als socket) is dat elke soort EV kan opladen. Hiervoor gebruik je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Daarbovenop ziet het er wat netter uit en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het minpunt is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, daarna sluit je ‘m aan. Het station met een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Erm.
Enkel of dubbel laadstation
Er bestaan twee types: een enkele of een dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Ideaal als je 2 elektrische auto’s hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Smart functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door steeds vaker slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk delen we een uiteenzetting over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Erm vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De kostprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €575 en €3200. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Verder zien we steeds meer slimme opladers met leuke opties als Autostart die kostbaarder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Erm. Soort laadstation Laadvermogen Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €550- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €510- €635 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €675- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €860- €985
Goede systemen
- EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
- Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
- Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
- Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Het slimme mobiele laadstation.
- Alternatieven: ABB, Eaton, Etrel, Enovates, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger & Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.
Installatieprijzen 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Erm komen uit tussen de €370 en €2025. Dit wordt grotendeels bepaalt door een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter het terrein, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Tegenwoordig wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €5,25 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Achterhaal erkende specialisten die werken in je omgeving.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In de tabel hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1135 km per 4 weken. Met dit aantal kilometers checken we welke besparing er mogelijk is. In ons voorbeeld hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Erm):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,145 | €164,58 | €1974,90 |
Elektrisch rijden | €0,049 | €55,62 | €667,38 |
Besparing | €0,096 | €108,96 | €1307,52 |
Laadpaal aanvragen gemeente Coevorden
Heb jij de beschikking over een EV, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Erm aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente wijst uit of en in welke omgeving de laadzuil geactiveerd wordt. Ze overwegen daarbij zaken als zichtbaarheid en drukte. Iedereen met een elektrische auto mag hier parkeren en laden. Alle info is ook gepubliceerd op www.coevorden.nl. Daar kom je er ook achter welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Steeds meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Elektrisch of benzine.
Openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Erm zijn aanwezig. Elke weggebruiker mag daar in principe gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De onkosten schommelen tussen de €0,280 tot wel €0,590 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de afbeelding hieronder onderzoek je de openbare laadstations in Erm. Op deze site vind je ook laadzuilen en installatiebedrijven in Diphoorn, Sleen, Nieuw-Amsterdam, Nieuw-Weerdinge en Collendoorn.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een extra stukje service richting bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Beschik je over een parkeerterrein met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Naar de nieuwste wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarbovenop kan je het laadpunt versneld terugverdienen door derden te laten betalen voor het opladen.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een individueel laadpaal voor huis met daarbij de installatie kost tussen de €1025 – €2075. De totale investering komt tot stand door het type laadpaal (softwarematige slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw leveranciers van energie zoals Eneco, Energiedirect, Budget energie, NLE, Essent en PowerPeers, Pure energie, Vattenfall, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,20 per 100 kilometer. Vergeet niet: een benzineauto kost je zo’n €10,25 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een reguliere EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Drenthe.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De monteur kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in je stroomkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Via de stroomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen wordt besloten wat een goede plek is om het graafwerk te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Erm zet het als wallbox tegen de muur of op een bevestigingspaal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De nieuwste types vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit komt neer op krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Erm zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De geschatte kosten van zo’n service zijn circa €925. Goed om te weten: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers (van laadkabels) verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 zien we met name terug bij verschillende merken binnen de EU. Veruit de meest populaire elektrische auto’s in Erm beschikken over een type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Coevorden verschaft op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het oplaadpunt dichtbij jouw woning geplaatst mag worden. Voor meer info en aanvragen zie www.coevorden.nl.