Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat heeft als gevolg dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Overweeg dan zeker eens een handige laadpaal in Amstenrade aan huis. Middels een privé laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Mercedes EQA + Hyundai Kona Electric 39 kWh. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is een stuk voordeliger. Op dit portaal tref je praktische informatie over geschikte type laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.
- Dankzij een elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Voordelige autorijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te koop voor €975.
- Een thuis-laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Amstenrade
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV zoals bijv. de Audi Q4 Sportback e-tron kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Amstenrade kopen is een uitstekend idee. Het is ontzettend handig in gebruik en je hoeft niet onzeker te zijn over een perfect opgeladen accu. Evenzeer is het veel betaalbaarder dan een publiek laadpunt. De kosten worden gevormd door de aanschaf en installatie van de paal en de verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning en auto? Hierbij kan je aan de slag met inhoudelijke informatie en tips ten aanzien van laadpaal laten installeren in Amstenrade. Zie ook aanvullende informatie over Elektrische auto verzekering.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Amstenrade kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een stevige paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Analyseer hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadzuil werkt met een standaard 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt gemakkelijk jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Amstenrade. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Spotgoedkoop opladen en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het grootste gemak van de vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij EV-box tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat door de (soms) slechte weersomstandigheden (tenzij je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het een rommelig geheel wordt. Ten derde moet je er rekening mee houden dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Het laadproces doe je met de kabel die af-fabriek is geleverd. Bovendien oogt het netter en gaat jouw kabel langer mee. Waar je op moet letten is dat er een extra stap is als je wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een paal met een losse laadkabel is doorgaans toch praktischer. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dat geval zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Amstenrade.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
We onderscheiden twee soorten: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkele paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Dit is praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Bijgaand check jij extra details over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Amstenrade vergelijken
De kosten van laadpalen laten een grote variatie zien. De adviesprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €875 en €3025. De prijs wordt bepaald door het vermogen van de laadpaal. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Bovendien zijn er allerlei slimme stations met extra functies als Autostart die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Amstenrade. Laadpaal type Vermogen Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €530- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €530- €635 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €695- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €825- €945
Betrouwbare producten
- EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
- Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
- Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
- Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: Het slimme mobiele laadstation.
- Andere merken: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger & Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.
Tarieven voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Amstenrade lopen uiteen tussen de €350 en +/- €2125. Dit hangt af van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Abonnementsprijzen laadpassen
Bij steeds meer services wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €3,25 (maandelijks).
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Vergelijk ervaren adviseurs uit jouw omgeving.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je snel terugverdiend. Op deze pagina vind je een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1124 kilometer (maandelijks). Met dit getal begroten we wat de mogelijke besparing zal zijn. In onze calculatie hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Amstenrade):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Aandrijving | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,120 | €134,88 | €1618,56 |
Elektrisch | €0,044 | €49,46 | €593,47 |
Besparing | €0,076 | €85,42 | €1025,09 |
Laadpaal aanvragen gemeente Beekdaelen
Heb jij de beschikking over een EV, echter beschikt je niet over een eigen oprit? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Amstenrade aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een noemenswaardige actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil komt te staan. Ze overwegen daarbij facetten als toegankelijkheid en doorstroming. Iedereen met een elektrische auto mag het gebruiken. Updates en informatie is te vinden op www.beekdaelen.nl. Daar lees je ook welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Het merendeel van de gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Duurzame mobiliteit.
Openbare oplaadpunten in de buurt (december 2024)
Laadstations in Amstenrade zijn 24/7 actief. Iedereen mag daar in principe gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten variëren tussen de €0,245 tot €0,565 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In onze maps kaart treft je de openbare laadstations in Amstenrade. Bekijk ook laadmogelijkheden en installateurs in Hoensbroek, Schinnen, Wijnandsrade, Nuth en Baneheide.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is relevant voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Bekijk je de mogelijkheden voor een gebouw met 10 parkeerplekken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Bovendien kunnen bedrijven verdienen door derden te laten betalen voor het gebruik.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een individueel laadpaal voor huis en laten installeren kost tussen de €925 en €2250. De uiteindelijke kostprijs wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type en model (wel of geen slimme functies), het maximale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je stroomleverancier voor je woning zoals Engie, Budget energie, Eneco, NLE, Energiedirect en Oxxio, Vattenfall, Vandebron, PowerPeers. Over het algemeen niet meer dan €0,240 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,50 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een benzine aangedreven auto kost je al snel €10,35 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De gemiddelde EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Limburg.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De specialist kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de stroomvoorziening van je woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de beste manier is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De gecertificeerde laadpaal installateur in Amstenrade monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een montagepaal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste elektrische voertuigen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige elektrische auto’s vereisen een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Amstenrade kan dit uit handen nemen. De tarieven hiervan bedragen ongeveer €1025. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabels / stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt gebruikt door de Europese leveranciers. De beschikbare elektrische auto’s in Amstenrade beschikken over een type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Iedere regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Beekdaelen heeft momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Vraag daarbij gerust of het oplaadpunt in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Voor meer info en aanvragen zie www.beekdaelen.nl.