Laadpaal Nuth

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Door deze trend zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Je kunt dan beter kiezen voor een eigen laadpaal in Nuth aan huis. Met behulp van een privé laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh & Tesla Model X Long Range Plus. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is veel voordeliger. Hier zoek je waardevolle informatie over geschikte type laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en vind je de beste installateurs uit de buurt.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
  • Rijden zonder kosten wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Deze slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €945.
  • Een privé laadstation aan huis verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Nuth

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. de Skoda Enyaq iV 80 kan op verschillende manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Nuth kopen is een zeer interessante optie. Hij is altijd beschikbaar en je bent altijd verzekerd van een goed geladen accu. Ook is het een stuk goedkoper dan een laadstation in de omgeving. De kosten worden gevormd door een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de kWh prijs voor de stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn auto en mijn situatie? Op deze pagina delen we inhoudelijke informatie en tips ten aanzien van laadpaal laten installeren in Nuth. Op deze website lees je ook meer over Onderhoud.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Nuth kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een vrijstaande paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Bekijk kritisch de afstand tussen de auto en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase of 3-fasen station
De 1 fase installatie kan laden met de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie kan maar liefst 3x 230V leveren. Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt tegen geringe kosten de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Nuth. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

Goedkoop en snel laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare kabel. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Verder is het zo dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, vaak wel 6 – 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er door wind en regen water in kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo netjes uit ziet. Bovendien is het in de praktijk zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Opladen kan altijd en overal met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Tevens ziet het er niet zo chaotisch uit en profiteer je van een langere levensduur. Het grote nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je de accu gaat opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. De oplossing met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dat geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Nuth.

Enkele of dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekkeringang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Erg handig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Slimme toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder bekijk je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
  • Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
  • Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.

Laadpaal installateur Nuth vergelijken

De prijzen van laadpalen variëren enorm. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis varieert van €875 tot €3250. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. In aanvulling hierop onderscheiden we slimme palen met innovatieve opties als voice of gezichtsherkenning die duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Nuth.

Soort laadstationLaadcapaciteitTijd volle batterijPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€500- €635
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€545- €615
3-fase laadpaal11 kW4 uur€685- €755
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€830- €945
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Goede merken

  1. EVBox:Altijd automatische software-updates.
  2. Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
  3. NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
  4. Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
  5. Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
  6. EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
  7. Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
  8. Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
  11. Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
  12. Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
  14. Alternatieve marken: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger & Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Nuth schommelen tussen de € 400 – €2150. Dit hangt vooral af van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe langer deze afstand, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Laadpas
Steeds vaker wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €5,00 p/maand.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
  • Gastgebruik toestaan.
  • Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Check ervaren verkooppunten uit jouw omgeving.

Kostenoverzicht elektrisch rijden

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Op deze pagina vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1120 kilometer per maand. Met dit gemiddelde als uitgangspunt berekenen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In het rekenvoorbeeld zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Nuth):

  • Benzine rijden 2024: €0,100/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
AandrijvingTarieven p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,100€112,00€1344,00
Elektrisch€0,040€44,80€537,60
Besparing€0,060€67,20€806,40
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Beekdaelen

Een elektrische auto gekocht, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Nuth aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
  • In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente wijst uit of en waar precies de laadzuil geactiveerd wordt. Ze onderzoeken variabelen als zichtbaarheid en drukte. Elk huishouden kan hier gebruik van maken. Extra achtergrondinfo is ook gepubliceerd op www.beekdaelen.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je een subsidie kunt krijgen. Het merendeel van de gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Informatie over elektrisch rijden.

Openbare laadpunten bekijken (april 2024)

Laadstations in Nuth zijn elke dag werkzaam. Iedereen kan daar gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De prijzen lopen uiteen tussen de €0,255 en €0,600 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de afbeelding hieronder onderzoek je de openbare laadstations in Nuth. Vind ook laadmogelijkheden en verkooppunten in Baneheide, Bocholtz, Klimmen, Walem en Hulsberg.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden nuth-6361

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor biedt veel uitkomst voor klanten, bezoekers en personeel. Bezit je een gebouw met 10 parkeervakken of meer? Volgens de laatste regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Ook kan je iets bijverdienen door derden te laten betalen voor het laden.


Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden

Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een privé laadpaal aan huis inclusief plaatsing varieert kostentechnisch tussen de €750 en €2125. Het tarief komt tot stand door het soort systeem (met of juist zonder slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Wat betaal ik voor een volle accu?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan de stroomaanbieder van je huis zoals Budget energie, Eneco, Energiedirect, Engie, Essent en Oxxio, PowerPeers, Pure energie, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,210 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,00 p/100 km. Vergeet niet: een normale auto op benzine kost je zo’n €10,40 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een reguliere EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Limburg.

Hoe werkt de installatie?
De expert legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in jouw meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Van dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen wordt besloten waar het station moet komen om de werkzaamheden binnen de perken te houden. Jouw laadpaal installateur in Nuth plaatst het oplaadpunt tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Belangrijk is of de meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De vroegere modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De actuele elektrische wagens worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit komt neer op krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Nuth kan het allemaal juist aansluiten. De onkosten van deze installatieservice zijn zo’n €975. Belangrijk: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 stekkers komen we tegen bij de Europese leveranciers. Veel gangbare elektrische auto’s in Nuth zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Beekdaelen heeft op dit ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer informatie zie www.beekdaelen.nl.

Plaats een reactie