Laadpaal Stroe

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat betekent ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Je kunt dan beter kiezen voor een slimme laadpaal in Stroe aan huis. Via een laadstation op eigen terrein geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw CUPRA el-Born of Jaguar I-Pace EV320. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is ook financieel gezien een goede investering. Op deze pagina vind je extra informatie over velerlei laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en vind je de beste installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Met een particuliere elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Goedkoper autorijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €930.
  • Een thuis-laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Stroe

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van een elektrisch voertuig als onder andere de Audi Q4 Sportback e-tron kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Stroe kopen is steeds meer in trek. Het is gemakkelijk en snel en je kunt rekenen op een goed geladen accu. Bovendien is het stukken betaalbaarder dan een publiek laadpunt. De kosten worden gevormd door de installatie, hardware, kabels en uiteraard de verbruikte stroom (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Op deze pagina delen we tips en adviezen ten aanzien van laadpaal laten installeren in Stroe. Bekijk ook meer info over Vergelijk laadpassen.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Stroe installeren kan op 2 manieren. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een montagepaal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Onderzoek de afstand van jouw EV en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase of 3-fasen systeem
Een 1-fase laadzuil werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. In principe heeft elke woning ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadstation onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. De 3-fase variant kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je geen 3-fase aansluiting? Voor een paar honderd euro kun jij de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Stroe. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

Voordelig opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Vaste of losse laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het belangrijkste voordeel van een vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander pluspunt is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(of je moet de auto binnen opladen). Daarnaast kan het zijn dat het een rommelig geheel wordt. Daarbij is het zo dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.

Het gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het opladen gebeurt namelijk met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Eveneens oogt het een stuk georganiseerder en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Een punt van kritiek is dat er een extra handeling vereist is als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Het station met een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Stroe.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: een enkel of een dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit is praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Slimme toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Hierbij delen we meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
  • Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Stroe vergelijken

De kosten van laadpalen laten een grote variatie zien. De kosten van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €825 tot +/- €3125. De kosten worden tot stand door o.a. het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Verder zien we steeds meer slimme opladers met extra functies als voice of gezichtsherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Stroe.

Soort laadpaalVermogenOplaadtijdOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW10 uur€540- €635
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€550- €635
3-fase laadpaal11 kW4- 5 uur€700- €765
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€880- €980
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Top systemen

  1. EVBox:Altijd automatische software-updates.
  2. Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
  3. NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
  4. Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
  5. Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
  6. EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
  7. Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
  8. Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
  9. Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
  10. Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
  11. Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
  12. Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
  14. Andere opties: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric & Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Stroe lopen uiteen tussen de €350 en plus minus €2050. Dit hangt af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Heb ik een laadpas nodig?
Doorgaans wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen liggen rond de €5,00 (maandelijks).

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Zoek de beste verkooppunten in de regio.

Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine

Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Hieronder hebben wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1113 km (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt becijferen we met welke kosten je rekening moet houden. Hierbij nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Stroe):

  • Benzine rijden 2024: €0,125/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
SoortPrijzen p/kmPer maandPer jaar
Benzine rijden€0,125€139,13€1669,50
Elektrisch€0,045€50,09€601,02
Besparing€0,080€89,04€1068,48
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Barneveld

Rijd je een elektrische auto, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Stroe aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.

Als je aan deze voorwaarden voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil geactiveerd wordt. Ze onderzoeken invalshoeken zoals vindbaarheid en doorstroming. Elke inwoner mag hier parkeren en laden. Meer informatie is terug te lezen op www.barneveld.nl. Daar lees je ook of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Aansluitingen.

Vind openbare oplaadpunten in de buurt (april 2024)

Laadstations in Stroe zijn aanwezig. Iedereen kan hier laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De prijzen liggen tussen de €0,285 tot €0,580 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In de afbeelding hieronder vind jij de openbare laadstations in Stroe. Doorzoek daarnaast laadmogelijkheden en leveranciers in Kootwijk, Kootwijkerbroek, Soesterberg, Eemdijk en Bunschoten-Spakenburg.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden stroe-3776

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal naast kantoor kan worden gebruikt door klanten, bezoekers en personeel. Heb je een kantoorpand met 10 parkeervakken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Daarnaast kunnen bedrijven verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.


FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief de installatieservice varieert kostentechnisch tussen de €925 – €2250. De totaalprijs hangt af van het type en model (eventuele slimme functies), de laadcapaciteit, het aantal benodigde kabelmeters en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw vaste energieleverancier zoals Eneco, NLE, Engie, Essent, Budget energie en Vattenfall, Vandebron, Pure energie, Oxxio. Rekenen op zo’n €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,95 per 100 kilometer. Vergeet niet: een benzineauto kost je zo’n €10,15 p/100 km. Met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een normale EV eist 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Gelderland.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De expert treft de nodige voorbereidingen in de stroomkast in de woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Via de meterkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overleg met de expert wordt besloten wat de beste manier is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Stroe plaatst het oplaadpunt tegen de muur of installeert het op een paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Al met al is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). Nieuwere types hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Stroe kan jou hierin ontzorgen. De tarieven hiervan bedragen ongeveer €800. Bedenk wel: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door verschillende merken binnen de EU. De meeste populaire elektrische auto’s in Stroe hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio heeft een eigen beleid. De gemeente Barneveld heeft op dit ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de laadzuil in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Een verzoek indienen kan op www.barneveld.nl.

Plaats een reactie