Laadpaal Tolbert

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Een gevolg is dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een privé laadpaal in Tolbert aan huis. Via een particulier laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Audi Q4 e-tron of Renault Zoe ZE50 R135. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en de kWh prijs is voordeliger. Middels onze vergelijker ontdek je uitgebreide informatie over velerlei laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je de beste installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Niet meer wachten bij een dure snellader.
  • Altijd een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Voordelige autorijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €935.
  • Een eigen laadstation aan huis heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Tolbert

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van jouw EV zoals bijvoorbeeld de MG ZS EV kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Tolbert kopen biedt veel voordelen. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan elk moment van de dag een optimale actieradius. Verder is het een stuk goedkoper dan onderweg laden. De kosten bestaan uit: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kWh prijs voor de stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning (meterkast) en auto? Hierbij check je bruikbare informatie met betrekking tot laadpaal laten installeren in Tolbert. Zie ook aanvullende informatie over Elektrische auto prive rijden.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Tolbert kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een vrijstaande paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Houd rekening met de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase of 3-fasen station
Een 1-fase laadzuil is compatibel met de reguliere 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadzuil is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt tegen geringe kosten je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Tolbert. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Een oplaadpaal aan huis?

De voordeligste manier van opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Vaste of losse laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel of een verplaatsbare kabel. De meerwaarde van een vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een ander pluspunt is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(tenzij je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het een rommelig geheel wordt. Tenslotte moet je er rekening mee houden dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het grote voordeel van een losse kabel (ofwel een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Je pakt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Ook ligt de kabel niet zo in het zicht en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het belangrijkste nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, daarna sluit je ‘m aan. Een laadzuil met losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dat geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Tolbert.

Enkel of dubbel laadstation
Men kan kiezen voor één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Dit is praktisch als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken maar ook voor bedrijven en kantoren.

Innovatieve functies
De nieuwste laadsystemen herbergen vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder tref je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
  • Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.

Laadpaal installateur Tolbert vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen zijn heel divers. De adviesprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €525 t/m €3125. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Bovendien zien we steeds meer slimme wallboxen en palen met innovatieve opties als Hub/Satellite die een stukje prijziger zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Tolbert.

Type stationCapaciteitLaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€535- €615
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€515- €645
3-fase laadpaal11 kW4 uur€650- €780
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€835- €960
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Bekende systemen

  1. EVBox:Weer- en schokbestendig.
  2. Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
  3. NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
  4. Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
  6. EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
  7. Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
  9. Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
  10. Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
  11. Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
  12. Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
  14. Alternatieven: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge of Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Tolbert schommelen tussen de € 360 en plus minus €2200. Dit wordt grotendeels bepaalt door een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter het perceel, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Abonnementskosten laadpas
Doorgaans wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €2,50 (maandelijks).

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • instellen van laadkosten voor gastgebruik.
  • Automatische firmware-updates.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Achterhaal betrouwbare leveranciers in de regio.

Kostenoverzicht elektrisch rijden

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Onderstaand bieden wij een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1120 km per 4 weken. Met dit aantal kilometers verwachten we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze calculatie gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Tolbert):

  • Benzine rijden 2024: €0,120/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
TypeTarieven p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,120€134,40€1612,80
Elektrisch€0,044€49,28€591,36
Besparing€0,076€85,12€1021,44
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Westerkwartier

Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Tolbert aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius.

Op het moment dat jij hieraan voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente wijst uit of en waar precies de laadzuil geplaatst wordt. Daarbij bekijkt de gemeente variabelen als vindbaarheid en parkeerdruk. Elke EV-eigenaar mag hier parkeren en laden. Alle info kan je lezen op www.westerkwartier.nl. Hier kan je ook lezen of er een subsidie mogelijk is. Veel gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Daar kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Bijtelling EV’s.

Overzicht met alle openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Tolbert zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedereen met een laadpas heeft de mogelijkheid daar te laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De kosten schommelen tussen de €0,265 tot €0,595 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In de afbeelding hieronder check jij de openbare laadstations in Tolbert. Vergelijk ook laadplekken en leveranciers in Midwolde, Nietap, Een-West, Een en Veenhuizen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden tolbert-9356

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen biedt veel uitkomst voor personeel of bezoekers. Bekijk je de mogelijkheden voor een pand met meer dan 10 parkeervakken? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Daarbovenop kunnen bedrijven verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.


FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden

Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een thuis-laadpaal inclusief installatie kost tussen de €950 & €2125. Het hele prijskaartje wordt grotendeels bepaalt door af het soort systeem (wel of geen slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Wat betaal ik voor een volle accu?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw leveranciers van energie zoals Eneco, Budget energie, Energiedirect, NLE, Essent en Oxxio, Pure energie, Vattenfall, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,215 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,05 p/100 km. Vergeet niet: een normale auto op benzine kost ongeveer €10,20 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De gemiddelde EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Groningen.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De expert zal enkele aanpassingen moeten doen in het centrale stroompunt in je huis. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen met de installateur overleg je wat de meest efficiënte route is om het graafwerk te beperken. Jouw laadpaal installateur in Tolbert monteert het als wallbox of op een montagepaal.

Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Bekijk vooraf wel of je meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Nieuwere types hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). We spreken ook wel over krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Tolbert kan jou hierin ontzorgen. De totale onkosten zijn circa €950. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 is vooral te zien bij merken uit de Europese Unie. Veel van de populaire elektrische auto’s in Tolbert zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Westerkwartier verschaft op dit moment geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het laadpunt nabij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor meer info en aanvragen zie www.westerkwartier.nl.

Plaats een reactie