Laadpaal Niebert

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Dat betekent ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het is dan mogelijk om te gaan voor een slimme laadpaal in Niebert aan huis. Dankzij een privé laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Mini Electric en/of Ford Mustang Mach-E GT. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en je hebt het snel terugverdiend. Hier lees je handige informatie over velerlei laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw omgeving.

  • Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Extra goedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Deze slimme laadpaal aan huis is al te koop voor €940.
  • Jouw eigen laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Niebert

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het laden van een elektrisch voertuig als onder andere de Tesla Model 3 Standard Range Plus kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Niebert kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en veilig en je bent altijd verzekerd van een goed geladen accu. Bovendien is het vele malen goedkoper dan laden bij openbare stations. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de stroomprijzen (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning (meterkast) en auto? Hierbij kan je aan de slag met aantal belangrijke aandachtspunten wat betreft laadpaal laten installeren in Niebert. Op deze website lees je ook meer over Onderhoud EV’s.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Niebert kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een stevige paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Denk goed na over hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase installatie kan laden met de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. In principe heeft elke woning ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale vermogen is 11 kW. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt eenvoudig je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Niebert. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een oplaadpaal aan huis?

De goedkoopste oplossing en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Vaste of losse kabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Ook is het goed om te weten dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er water in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Daarbij moet je er rekening mee houden dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Het handige van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Je pakt namelijk de stekker die je in de auto hebt liggen. Bovendien oogt het een stuk georganiseerder en gaat jouw kabel langer mee. Een punt van kritiek is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. De oplossing met een losse kabel is vaak de beste keuze. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n scenario ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Niebert.

Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 opties: een enkel of een dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Dit biedt uitkomst als je 2 elektrische auto’s hebt of voor zakelijke doeleinden.

Smart functies
De huidige oplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk check jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
  • Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
  • Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
  • Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.

Laadpaal installateur Niebert vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen zijn heel divers. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis varieert van €875 tot en met €3175. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Tevens heb je de keuze uit slimme opladers met speciale features als Hub/Satellite die een hogere verkoopprijs hebben. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Niebert.

Laadstation typeCapaciteitLaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW10,5 uur€530- €650
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€500- €635
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€675- €775
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€855- €1015
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Betrouwbare leveranciers

  1. EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
  3. NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
  4. Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
  5. Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
  6. EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
  7. Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
  8. Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
  9. Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
  10. Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
  11. Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
  12. Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
  13. NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric of Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Niebert lopen uiteen tussen de €380 en €1800. Dit hangt af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter het perceel, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabels benodigd zijn.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Steeds vaker wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €6,50 op maandbasis.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
  • Gast Tarief instellen.
  • Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Bekijk ervaren installateurs uit jouw gemeente.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. In de tabel hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1124 km op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt becijferen we wat de verwachte kostenbesparing is. In ons voorbeeld gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Niebert):

  • Benzine rijden 2024: €0,140/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
TypeTarieven p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,140€157,36€1888,32
Elektrisch rijden€0,048€53,95€647,42
Besparing€0,092€103,41€1240,90
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Westerkwartier

Rijd je een elektrische auto, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Niebert aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een noemenswaardige actieradius.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en waar de laadzuil komt te staan. Ze overwegen daarbij relevante zaken als toegankelijkheid en geschatte drukte. Iedere woningbezitter kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Updates en informatie is beschikbaar op www.westerkwartier.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of de gemeente subsidies verstrekt. Veel Nederlandse gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Blog over elektrisch rijden.

Openbare oplaadpunten in de omgeving (april 2024)

Laadstations in Niebert zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen met een abonnement kan terecht bij deze punten. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De prijzen bedragen tussen de €0,250 en €0,560 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In onze maps kaart doorzoek je de openbare laadstations in Niebert. Doorzoek daarnaast laadzuilen en installateurs in Nuis, Marum, Boerakker, Tolbert en Midwolde.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden niebert-9365

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij uw bedrijf is heel praktisch voor bijv. je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een gebouw met tenminste 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij meerdere subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Tevens verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.


Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden

Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal voor thuis inclusief plaatsing kost tussen de €925 – €2375. De uiteindelijke kostprijs wordt bepaald door het soort laadsysteem (met of juist zonder slimme functies), het totale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je eigen energieleverancier zoals Eneco, Engie, Budget energie, Energiedirect, Essent en Pure energie, PowerPeers, Oxxio, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,230 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,75 p/100 km. Ter vergelijking: een auto met benzinemotor kost al gauw €10,00 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een reguliere EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Groningen.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De leverancier integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in het centrale stroompunt in je huis. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanaf de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In samenspraak met de vakman bepaal je wat een goede plek is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Niebert monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een montagepaal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Meestal is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). Moderne modellen vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit komt neer op krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Niebert zal al dit werk voor je oplossen. De tarieven hiervan bedragen ongeveer €1100. Belangrijk: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 stekkers komen we tegen bij merken uit de Europese Unie. Veel van de gangbare elektrische auto’s in Niebert dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Westerkwartier verstrekt momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of deze laadpaal in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Bekijk ook www.westerkwartier.nl.

Plaats een reactie