Laadpaal Westerhaar-Vriezenveensewijk

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dat betekent ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een 100% eigen laadpaal in Westerhaar-Vriezenveensewijk aan huis. Door middel van een zelfvoorzienend laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Aiways U5 & Mercedes EQV 300 Lang. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en je hebt het snel terugverdiend. Op deze pagina lees je handige informatie over geschikte soorten laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit de buurt.

  • Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Rijden zonder kosten als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €930.
  • Een laadstation op eigen grond kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Westerhaar-Vriezenveensewijk

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van jouw EV zoals de MG ZS EV is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Westerhaar-Vriezenveensewijk kopen is een uitstekend idee. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan de zekerheid van een lange actieradius. Evenzeer is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadpunt. De kosten bestaan uit: de installatie, hardware, kabels en de stroom / verbruikskosten (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mij EV en woning? Hieronder delen we belangrijke aspecten om over na te denken wat betreft laadpaal laten installeren in Westerhaar-Vriezenveensewijk. Bekijk ook meer info over Hybride auto’s.

Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Westerhaar-Vriezenveensewijk kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een vrijstaande paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Check de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV om lange dure laadkabels te vermijden.

1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1 fase systeem gaat via de doorsnee 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Iedere woning heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase variant biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadpaal kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt tegen geringe kosten de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Westerhaar-Vriezenveensewijk. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een oplaadpaal aan huis?

Voordelig opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation

Vaste of losse kabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare kabel. Het grote voordeel van een vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage door de (soms) slechte weersomstandigheden (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander minpunt is dat het er niet zo netjes uit ziet. Tenslotte noemen we nog even dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (of socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Je pakt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Tevens oogt het netter en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het minpunt is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Het station met een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dit geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Westerhaar-Vriezenveensewijk.

Enkel of dubbel laadstation
Er zijn twee opties: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekkeringang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Dit is praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Slimme toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen meer en meer slimme laadfuncties. Bijgaand tref jij meer informatie over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Westerhaar-Vriezenveensewijk vergelijken

De prijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €825 tot +/- €3000. De prijs hangt vooral af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Daarnaast zijn er allerlei slimme palen met innovatieve extra’s als gezichtsherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Westerhaar-Vriezenveensewijk.

Soort laadstationVermogenOplaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€550- €610
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€550- €610
3-fase laadpaal11 kW4 uur€660- €775
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€860- €925
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Top producten

  1. EVBox:Weer- en schokbestendig.
  2. Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
  3. NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
  4. Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
  5. Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
  6. EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
  7. Webasto: Veilig, gemakkelijk en snel opladen.
  8. Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
  9. Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
  10. Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
  11. Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
  12. Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
  14. Andere mogelijkheden: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge en Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Westerhaar-Vriezenveensewijk wisselen tussen de €400 – €2025. Deze prijs komt tot stand door de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter het perceel, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Kosten van het laadpas abonnement
Steeds vaker wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Men hoeft dat niet af te nemen, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen ongeveer €2,50 p/maand.

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • instellen van laadkosten voor gastgebruik.
  • Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.

Laadpaal voor thuis kopen?

Zoek ervaren installatiebedrijven uit jouw gemeente.

Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Onderstaand vind je een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1077 kilometer op maandbasis. Op basis daarvan berekenen we wat jouw potentiële besparing is. In onze calculatie zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Westerhaar-Vriezenveensewijk):

  • Benzine rijden 2024: €0,130/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
SoortPrijzen p/kmPer maandP/jaar
Benzine rijden€0,130€140,01€1680,12
Elektrisch rijden€0,046€49,54€594,50
Besparing€0,084€90,47€1085,62
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Twenterand

Een elektrische auto gekocht, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Westerhaar-Vriezenveensewijk aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar de laadzuil neergezet wordt. Ze onderzoeken relevante zaken als toegankelijkheid en geschatte drukte. Elke inwoner mag gebruik maken van het oplaadpunt. Uitgebreide informatie is beschikbaar gesteld op www.twenterand.nl. Daar kom je er ook achter of je in aanmerking komt voor een subsidie. Het merendeel van de gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Elektrische auto verzekering.

Lijst met openbare laadpunten (april 2024)

Laadstations in Westerhaar-Vriezenveensewijk zijn er veel. Elke weggebruiker kan daar gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De kosten schommelen tussen de €0,230 tot €0,585 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het onderstaande kaartje zie je alle openbare laadstations in Westerhaar-Vriezenveensewijk. Doorzoek daarnaast laadplekken en leveranciers in Bruinehaar, Vriezenveen, Reutum, Fleringen en Albergen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden westerhaar-vriezenveensewijk-7676

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal bij je werk is een extra stukje service richting bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Beschik je over een kantoorpand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Naar de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidiemogelijkheden. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Tevens kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door derden te laten betalen voor het gebruik.


Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning inclusief de installatieservice zit qua kostprijs tussen de €825 – €2100. De definitieve prijs hangt af van het soort systeem (met of juist zonder slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je stroomleverancier voor je woning zoals NLE, Engie, Budget energie, Essent, Energiedirect en Vandebron, PowerPeers, Pure energie, Oxxio. Dat is om en nabij de €0,230 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,55 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een doorsnee benzinewagen kost om en nabij de €10,05 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De gemiddelde EV eist 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Overijssel.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De vakman legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in je stroomkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanuit de stroomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de monteur bespreek je wat de meest efficiënte route is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Westerhaar-Vriezenveensewijk bevestigt het laadstation aan de muur of op een stevige paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Meestal is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Belangrijk is of de meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse elektrische wagens hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit komt neer op krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Westerhaar-Vriezenveensewijk zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De totale onkosten bedragen circa €1075. Goed om te weten: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt vooral gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. Veruit de meest gangbare elektrische auto’s in Westerhaar-Vriezenveensewijk kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Elke provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Twenterand verschaft op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt verzoeken of de laadzuil vlakbij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor meer info en aanvragen zie www.twenterand.nl.

Plaats een reactie