Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Door deze trend zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Je kunt dan beter kiezen voor een eigen laadpaal in Maren-Kessel aan huis. Via een laadstation op eigen terrein ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw MG ZS EV of bijvoorbeeld de Jaguar I-Pace EV320. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is erg goedkoop. Op EVPlan.nl ontdek je handige informatie over diverse laadpunten, een handige keuzehulp en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit de buurt.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Autorijden zonder onkosten op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €955.
- Een laadstation bij de woning heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Thema’s
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal bedrijven Maren-Kessel vergelijken december 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Een laadstation aanvragen via de gemeente Oss
- Overzicht met alle openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor zakelijk gebruik
- De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Maren-Kessel
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijv. de MG ZS EV is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Maren-Kessel kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en eenvoudig en je hoeft niet onzeker te zijn over een lange actieradius. Eveneens is het vele malen goedkoper dan een laadstation in de omgeving. De kosten bestaan uit: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de tarieven voor de elektriciteit (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal past bij mij EV en woning? Op deze pagina check je tips en adviezen met betrekking tot laadpaal laten installeren in Maren-Kessel. Bekijk ook meer info over Onderhoud EV’s.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Maren-Kessel kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een stevige paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Achterhaal hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (dan heb je minder kabels nodig).
1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1 fase systeem werkt met de standaard 230 voltage. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Tegen een kleine meerprijs kan je de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Maren-Kessel. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een oplaadpaal aan huis?
Voordelig opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Laadkabel: vast of los
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare kabel. Het gemak van een vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Wat hierbij ook handig is is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het minpunt is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ten derde kan het zijn dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Je gebruikt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Ook is het een strakker geheel en profiteer je van een langere levensduur. Het grote nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je even snel wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n scenario hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: probeer ook eens de snelladers in Maren-Kessel.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Je kan kiezen uit een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkelvoudige paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Dit is praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt of voor zakelijke doeleinden.
Slimme toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door meer en meer slimme laadfuncties. Bijgaand vind jij meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Maren-Kessel vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €500 tot en met €3000. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van de laadcapaciteit van het station. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Daarnaast zien we steeds meer slimme stations met functies als Dynamic Load Balancing die een stukje prijziger zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Maren-Kessel. Soort laadpaal Capaciteit Laadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €510- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €505- €645 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €660- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €865- €1015
Goede producten
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Voor iedere elektrische auto.
- Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
- Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
- Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
- Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
- Zie ook merken als: ABB, Eaton, Etrel, Enovates, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger & Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.
Installatietarieven 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Maren-Kessel bedragen tussen de €340 en plus minus €2150. Deze prijs komt tot stand door het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Informatie over laadpassen
Steeds vaker wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is niet verplicht, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen ongeveer €3,00 op maandbasis.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatische verrekening werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Zoek betrouwbare adviseurs in de regio.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Bijgaand kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1037 kilometer (maandelijks). Op basis daarvan ramen we wat jouw potentiële besparing is. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Maren-Kessel):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Soort | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,140 | €145,18 | €1742,16 |
Elektrisch | €0,048 | €49,78 | €597,31 |
Besparing | €0,092 | €95,40 | €1144,85 |
Laadpaal aanvragen gemeente Oss
Een elektrische auto gekocht, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Maren-Kessel aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar de laadzuil neergezet wordt. Ze analyseren hiervoor aspecten zoals toegankelijkheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elk huishouden mag hier parkeren en laden. Alle info kan je bekijken op www.oss.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Meer en meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Blog over elektrisch rijden.
Openbare oplaadpunten zoeken (december 2024)
Laadstations in Maren-Kessel vind je op steeds meer plekken. Iedereen heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is relatief wel duur. De prijzen liggen tussen de €0,250 tot €0,595 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de onderstaande kaart vind je de openbare laadstations in Maren-Kessel. Doorzoek daarnaast laadplekken en aanbieders in Lith, Lithoijen, Teeffelen, Oijen en Nuland.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij uw bedrijf is een extra stukje service richting personeel of bezoekers. Bekijk je de mogelijkheden voor een kantoor of bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Op basis van de huidige wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Verder kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis incl. de benodigde installatie varieert qua prijs tussen de €1075 & €2500. De uiteindelijke kostprijs wordt gecalculeerd a.d.h.v. het soort systeem (wel of geen slimme functies), het totale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw vaste energieleverancier zoals Budget energie, NLE, Energiedirect, Engie, Eneco en Vattenfall, PowerPeers, Pure energie, Oxxio. Dat is doorgaans zo’n €0,215 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,00 p/100 km. Om een indicatie te geven: een benzine aangedreven auto komt uit op zo’n €10,20 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een basis EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Groningen.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De specialist kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Van dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen om het graafwerk te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Maren-Kessel bevestigt het laadstation aan de muur of op een stevige paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De vroegere modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Moderne auto’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Maren-Kessel zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De tarieven hiervan zijn circa €900. Disclaimer: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Veruit de meest bekende elektrische auto’s in Maren-Kessel zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio heeft een eigen beleid. De gemeente Oss biedt op het ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of de paal vlakbij jouw woning kan komen. Voor meer informatie zie www.oss.nl.