Laadpaal Spanbroek

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Door deze trend zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. De oplossing is een privé laadpaal in Spanbroek aan huis. Op basis van jouw eigen laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh & Renault Zoe ZE50 R135. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is veel voordeliger. Op EVPlan.nl lees je bruikbare informatie over diverse type laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit de buurt.

  • Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Extra goedkoop rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €985.
  • Een laadstation op eigen grond heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Spanbroek

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. een Skoda Enyaq iV 80 kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal Spanbroek kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het werkt snel en veilig en je bent altijd verzekerd van een volle accu. Evenzeer is het een stuk goedkoper dan een openbaar laadpunt. Je hebt te maken met de volgende kosten: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de tarieven voor de elektriciteit (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn auto en mijn situatie? Verderop vind je tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Spanbroek. Zie ook aanvullende informatie over Alle elektrische auto’s.

Laadpaal of wallbox
Een laadstation Spanbroek kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een speciale paal. Verder zijn er geen verschillen. Check hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen systeem
Het 1 fase systeem werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke woning in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen is 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Tegen een kleine meerprijs kan je deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Spanbroek. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een oplaadpaal aan huis?

Spotgoedkoop opladen en altijd verzekerd van een vrije plek

Losse of vaste laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse variant. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een bijkomend voordeel is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Daarnaast kan het zijn dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde moet ook opgemerkt worden dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Het grote voordeel van een losse kabel (net als een socket) is de vrijheid in het opladen. Het laadproces doe je met de stekker die je in de auto hebt liggen. Overigens oogt het minder rommelig en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het belangrijkste nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je even snel wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Spanbroek.

Enkele of dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit een enkelvoudig of dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Dit biedt uitkomst als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of voor zakelijke doeleinden.

Smart toepassingen
De huidige oplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder tref je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
  • Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.

Laadpaal installateur Spanbroek vergelijken

De tarieven van laadpalen zijn heel divers. De kosten van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €525 tot en met €3125. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen het station heeft, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Tevens zijn er slimme wallboxen en palen met extra snufjes als gezichts- en gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Spanbroek.

Type laadpaalCapaciteitLaadtijdOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW10,6 uur€520- €615
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€550- €605
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€665- €795
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€855- €985
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Top merken

  1. EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
  2. Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
  3. NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
  4. Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
  5. Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
  6. EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
  7. Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
  8. Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
  9. Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
  10. Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
  11. Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
  12. Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
  14. Ook interessant: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Schneider Electric & Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Spanbroek variëren van €380 en ongeveer €1950. De prijs wordt bepaald door de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Laadpas
Bij steeds meer services wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Het kan ook prima zonder, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement zijn zo’n €4,50 per maand.

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
  • Automatische firmware-updates.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Check erkende installatiebedrijven uit jouw streek.

Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Onderstaand kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1140 kilometer per 4 weken. Met dit aantal kilometers becijferen we wat de verwachte kostenbesparing is. In ons geval gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Spanbroek):

  • Benzine rijden 2024: €0,125/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
AandrijvingKosten p/kmPer maandPer jaar
Benzine rijden€0,125€142,50€1710,00
Elektrisch€0,045€51,30€615,60
Besparing€0,080€91,20€1094,40
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Opmeer

Heb je een EV, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Spanbroek aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.

Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en in welke straat de laadzuil komt te staan. Ze checken daarvoor variabelen als zichtbaarheid en veiligheid. Elke EV-rijder kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Extra achtergrondinfo vind je op www.opmeer.nl. Hier kan je ook lezen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel Nederlandse gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Beste elektrische auto.

Kaart met openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Spanbroek zijn goed vertegenwoordigd. Elke weggebruiker kan terecht bij deze punten. De onkosten liggen daar wel hoger. De kosten lopen uiteen tussen de €0,265 tot wel €0,555 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het volgende schema treft jij de openbare laadstations in Spanbroek. Vergelijk ook laadmogelijkheden en installatiebedrijven in Obdam, Hensbroek, Schellinkhout, Oosterblokker en Blokker.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden spanbroek-1715

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij je bedrijf is een extra stukje service richting personeel of bezoekers. Beschik je over een pand met meer dan 10 parkeervakken? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. meerdere subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Ook kan je iets bijverdienen door derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.


Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis met daarbij de installatie varieert kostentechnisch tussen de €925 & €2275. Het tarief hangt vooral af van het soort laadsysteem (additionele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Wat betaal ik voor een volle accu?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw vaste energieleverancier zoals Essent, Engie, Budget energie, Eneco, Energiedirect en Vandebron, Oxxio, Vattenfall, PowerPeers. Dat is om en nabij de €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,70 p/100 km. Belangrijk: een normale auto op benzine kost je al snel €10,35 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De standaard EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Noord-Holland.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De installateur zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in je stroomkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanaf de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overleg met de expert wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Spanbroek zet het als wallbox tegen de muur of op een losse paal.

Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Onderaan de streep is iedere meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Achterhaal of de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s werden geladen op 220V (1-fase). Nieuwere elektrische voertuigen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit komt neer op krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Spanbroek zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De tarieven hiervan bedragen zo’n €1125. Bedenk wel: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers van laadkabels kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt vooral gebruikt door de Europese merken. De bekende elektrische auto’s in Spanbroek hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Opmeer verschaft op dit ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of de laadzuil dichtbij jouw huis geplaatst mag worden. Zie ook www.opmeer.nl.

Plaats een reactie