Laadpaal Haule

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Een gevolg is dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Overweeg dan zeker eens een eigen laadpaal in Haule aan huis. Dankzij een zelfvoorzienend laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw MG ZS EV en/of Hyundai Kona Electric 39 kWh. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en je hebt het snel terugverdiend. Hier bekijk je praktische informatie over velerlei laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw omgeving.

  • Met een particuliere elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Goedkope kilometer-tarieven wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Deze slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €965.
  • Een privaat laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Haule

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het elektrisch laden van een EV zoals de Volvo XC40 P8 AWD Recharge kan op verschillende manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Haule kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het is ontzettend handig in gebruik en je hoeft niet onzeker te zijn over een 100% actieradius. Daarbovenop is het een stuk voordeliger dan bij een laadpunt in de wijk. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de installatie, hardware, kabels en de verbruikskosten (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning en auto? Hieronder kan je aan de slag met belangrijke aspecten om over na te denken wat betreft laadpaal laten installeren in Haule. Op EVplan.nl lees je ook meer over Laadpalen.

Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Haule kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Bekijk kritisch de afstand tot de parkeerplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadpaal kan laden met de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je geen 3-fase groepenkast? Tegen een kleine meerprijs kan je je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Haule. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een oplaadstation aan huis

Goedkoop laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste kabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een kabel die afneembaar is. De meerwaarde van de vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Daarbij noemen we nog even dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het gemak van een losse kabel (net als een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Opladen kan altijd en overal met de reguliere meegeleverde kabel. Evenzeer ziet het er niet zo chaotisch uit en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Waar je op moet letten is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een paal met een losse laadkabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Haule.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: een enkel of een dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang kan nooit meer dan 1 auto opladen, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Ideaal wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Smart toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen steeds vaker slimme laadfuncties. Bijgaand bekijk je meer informatie over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
  • Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
  • Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.

Laadpaal installateur Haule vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De kosten van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €675 en €3125. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger je systeem, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Daarnaast kan je kiezen voor slimme systemen met speciale extra’s als gezichtsherkenning die duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Haule.

Laadstation typeLaadcapaciteitLaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€545- €635
1-fase laadpaal7,4 kW5 uur€505- €640
3-fase laadpaal11 kW4 uur€690- €755
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€830- €995
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Populaire systemen

  1. EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
  2. Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
  3. NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
  4. Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
  5. Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
  6. EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
  7. Webasto: Veilig, gemakkelijk en snel opladen.
  8. Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
  9. Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
  10. Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
  11. Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
  12. Tesla Wall Connector: Compatibel met de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
  14. Overweeg ook: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger en Tritium, Xcharge, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Haule variëren van €390 & €2025. De totale kosten hangen af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Des te groter deze afstand is, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Kosten van het laadpas abonnement
Soms wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is niet verplicht, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €7,25 op maandbasis.

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
  • Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
  • Automatische firmware-updates.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Bekijk betrouwbare adviseurs uit jouw gemeente.

Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Op deze pagina tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1026 km op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt becijferen we welke besparing er mogelijk is. In ons geval gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Haule):

  • Benzine rijden 2024: €0,120/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
SoortTarieven p/kmPer maandPer jaar
Benzine rijden€0,120€123,12€1477,44
Elektrisch€0,044€45,14€541,73
Besparing€0,076€77,98€935,71
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Ooststellingwerf

Heb jij de beschikking over een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Haule aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente bepaalt of en op welke plek de laadzuil neergezet wordt. Ze overwegen daarbij aspecten zoals zichtbaarheid en drukte. Elk huishouden mag gebruik maken van het oplaadpunt. Alle details is te vinden op www.ooststellingwerf.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel Nederlandse gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Elektrische auto leasen.

Openbare oplaadpunten in de omgeving (april 2024)

Laadstations in Haule zijn veel beschikbaar. Iedere EV-bezitter kan hier laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De tarieven liggen tussen de €0,265 – €0,550 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In onze maps kaart vind jij de openbare laadstations in Haule. Doorzoek daarnaast laadplekken en installatiebedrijven in Oosterwolde, Fochteloo, Ravenswoud, Langedijke en Elsloo.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden haule-8432

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal bij het bedrijfspand is heel praktisch voor bijv. je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Beschik je over een bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er verschillende subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Tevens kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.


FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden

Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een laadpaal bij de woning inclusief installatie varieert qua prijs tussen de €800 & €2125. De uiteindelijke kostprijs wordt grotendeels bepaalt door af het soort systeem (softwarematige slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier zoals Budget energie, NLE, Essent, Eneco, Engie en Vattenfall, Vandebron, Oxxio, Pure energie. Dat is om en nabij de €0,250 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,40 p/100 km. Om een indicatie te geven: een benzineauto kost circa €9,65 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De huidige EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Drenthe.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De leverancier plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de meterkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Via de meterkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de installateur overleg je waar het station moet komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Haule plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een stevige paal.

Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is ieder huis geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De vroegere modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele types vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Haule kan jou hierin ontzorgen. De prijzen van deze service bedragen circa €1075. Let op: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij merken uit Europa. Veel van de beschikbare elektrische auto’s in Haule zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een eigen thuislaadpunt. Elke regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Ooststellingwerf biedt op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt daarbij het verzoek indienen of deze laadpaal niet al te ver van jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor meer informatie zie www.ooststellingwerf.nl.

Plaats een reactie