Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dat betekent ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. De oplossing is een 100% eigen laadpaal in Stegeren aan huis. Door gebruik te maken van een zelfvoorzienend laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus & Hyundai Kona Electric 39 kWh. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze website ontdek je bruikbare informatie over verschillende type laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit de buurt.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- Altijd een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Voordelige autorijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €965.
- Jouw eigen laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Index
Laadstation thuis plaatsen Stegeren
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het elektrisch laden van een EV als o.a. een Aiways U5 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal Stegeren kopen is steeds meer in trek. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan de zekerheid van een goed geladen accu. Bovendien is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een laadpunt in de wijk. De kosten bestaan uit: de installatie, hardware, kabels en de tarieven voor de elektriciteit (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning (meterkast) en auto? Verderop bespreken we belangrijke aspecten om over na te denken m.b.t. laadpaal laten installeren in Stegeren. Bekijk ook meer info over Lease een elektrische auto.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Stegeren kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een vrijstaande paal. De werking is verder helemaal identiek. Analyseer de afstand tot de parkeerplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen station
Een 1-fase laadpaal functioneert met de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Stegeren. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
De goedkoopste oplossing en nooit meer wachten op een vrije plek
Losse of vaste laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse kabel. De meerwaarde van de vastzittende kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een bijkomend voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze sneller nat wordt (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde is het zo dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (net als een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het opladen gebeurt namelijk met de reguliere meegeleverde kabel. Evenzeer ziet het er niet zo chaotisch uit en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Waar je op moet letten is dat de drempel wat hoger wordt als je gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Stegeren.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 opties: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Nuttig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of voor zakelijke doeleinden.
Smart toepassingen
De huidige oplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf check jij extra details over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Stegeren vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €950 en €3125. De prijs hangt vooral af van het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Ook zijn er slimme stations met speciale functies als gebarenherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Stegeren. Soort laadpaal Laadvermogen Tijd volle batterij Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €540- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €550- €605 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €695- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €835- €1035
Betrouwbare producten
- EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
- Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
- NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
- Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
- Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
- Andere merken: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric of Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.
Prijzen voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Stegeren bedragen tussen de €420 & €2175. Dit wordt berekend aan de hand van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe langer deze afstand, des te meer graafwerk er bij komt kijken en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Abonnementskosten laadpas
Soms wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen liggen rond de €3,00 (maandelijks).
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatische verrekening werkgever.
- Gast Tarief instellen.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Vind aangesloten verkooppunten uit jouw regio.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De aanschaf van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1099 km per maand. Hiermee becijferen we wat de verwachte kostenbesparing is. Hierbij hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Stegeren):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,130 | €142,87 | €1714,44 |
Elektrisch rijden | €0,046 | €50,55 | €606,65 |
Besparing | €0,084 | €92,32 | €1107,79 |
Laadpaal aanvragen gemeente Ommen
Heb jij de beschikking over een EV, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Stegeren aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Op het moment dat jij hieraan voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente wijst uit of en in welke straat de laadzuil komt te staan. Hierbij bekijken zij facetten als bereikbaarheid en parkeerdruk. Elke inwoner kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer details vind je op www.ommen.nl. Hier lees je bovendien welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Meer en meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Onderhoud EV’s.
Overzicht met openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Stegeren zijn veel beschikbaar. Iedereen met een EV kan hier laden. Het is relatief wel duur. De onkosten liggen tussen de €0,300 tot wel €0,615 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de afbeelding hieronder zie je alle openbare laadstations in Stegeren. Check tevens laadmogelijkheden en verkopers in Beerze, Arriën, Vilsteren, Punthorst en Nieuwleusen.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is heel praktisch voor bijv. je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bezit je een kantoorpand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Naar de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Verder kan je het laadpunt versneld terugverdienen door derden te laten betalen voor het gebruik.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief de installatieservice zit zo tussen de €875 & €2050. De prijsindicatie wordt gecalculeerd a.d.h.v. welk merk je kiest (additionele slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Eneco, Essent, NLE, Engie, Energiedirect en Vandebron, Oxxio, Pure energie, PowerPeers. Over het algemeen niet meer dan €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,55 p/100 km. Goed om te weten: een auto met benzinemotor kost al gauw €9,95 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een reguliere EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Overijssel.
Hoe werkt de installatie?
De expert integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomvoorziening van je woning. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Via de stroomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overleg met de expert wordt besloten waar het station moet komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Stegeren monteert het als wallbox of op een paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele elektrische voertuigen vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Stegeren kan dit uit handen nemen. De onkosten van deze installatieservice bedragen zo’n €1050. Bedenk wel: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 stekkers komen we tegen bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veel van de bekende elektrische auto’s in Stegeren dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Ommen verstrekt op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of de paal dichtbij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Zie ook www.ommen.nl.