Laadpaal Ottoland

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Daarbij komt ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Je kunt dan beter kiezen voor een privé laadpaal in Ottoland aan huis. Op basis van een laadstation op eigen terrein geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Volkswagen ID.4 1st of jouw Renault Zoe ZE50 R135. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op EVPlan.nl check je bruikbare informatie over populaire laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.

  • Dankzij een elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Goedkope kilometer-tarieven wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €900.
  • Een privaat laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Ottoland

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van een elektrisch voertuig als onder andere de Volkswagen ID.3 Pure kan op steeds meer plekken. Een extra goedkope laadpaal Ottoland kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en veilig en je hoeft niet onzeker te zijn over een optimale actieradius. Verder is het een stuk voordeliger dan bij een laadpunt in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en de tarieven voor de elektriciteit (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn auto en mijn situatie? In onze keuzehulp bieden wij handige tips en adviezen voor laadpaal laten installeren in Ottoland. Op EVplan.nl lees je ook meer over Actieradius.

Laadpaal of wallbox
Een laadstation Ottoland kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of hij komt op een aparte paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Denk goed na over de afstand tussen de auto en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1-fase variant werkt met de reguliere 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt tegen geringe kosten de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Ottoland. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een oplaadpaal aan huis?

De goedkoopste oplossing en nooit meer in de rij bij een laadstation

Vaste of losse laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het pluspunt van de vaste variant is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een bijkomend voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Daarnaast kan het zijn dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Als laatste moet je er rekening mee houden dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (of socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Je pakt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Bovendien heb je geen rommelige hangende kabels en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het minpunt is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n scenario zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Ottoland.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
We onderscheiden 2 soorten: een enkele of een dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkelvoudige paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Ideaal wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of voor zakelijke doeleinden.

Smart functies
De huidige oplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder bekijk je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
  • Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Ottoland vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €575 en €3125. De prijs wordt bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger je systeem, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Bovendien zijn er allerlei slimme stations met innovatieve functies als Hub/Satellite die in aanschaf duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Ottoland.

Laadpaal typeVermogenOplaadtijdKosten
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€530- €625
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€500- €635
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€700- €795
3-fase laadpaal22 kW2 uur€880- €925
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Bekende merken

  1. EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
  2. Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
  3. NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
  4. Alfen: Voor iedere elektrische auto.
  5. Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
  6. EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
  7. Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
  9. Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
  10. Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
  11. Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
  12. Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
  14. Andere merken: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric of Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Ottoland lopen uiteen tussen de €400 – €1875. Dit wordt grotendeels bepaalt door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabels benodigd zijn.

Heb ik een laadpas nodig?
Soms wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal liggen rond de €5,50 p/maand.

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
  • Automatische firmware-updates.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Vergelijk goede vakmannen die werken in je omgeving.

Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1158 km (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde begroten we wat je kunt besparen. In het rekenvoorbeeld nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ottoland):

  • Benzine rijden 2024: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
TypeKosten p/kmP/maandP/jaar
Benzine€0,145€167,91€2014,92
Elektrisch rijden€0,049€56,74€680,90
Besparing€0,096€111,17€1334,02
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Molenlanden

Lease of koop jij een elektrische auto, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Ottoland aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:

  • Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een noemenswaardige actieradius.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke omgeving de laadzuil neergezet wordt. Ze onderzoeken zaken als toegankelijkheid en veiligheid. Iedere woningbezitter mag hier parkeren en laden. Uitgebreide informatie is terug te lezen op www.molenlanden.nl. Hier kan je ook lezen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Steeds meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Laadpalen vergelijken.

Openbare oplaadpunten in de regio (april 2024)

Laadstations in Ottoland zijn elke dag werkzaam. Iedere EV-bezitter kan hier laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten liggen tussen de €0,230 – €0,620 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het Google Maps overzicht check je de openbare laadstations in Ottoland. Vergelijk ook laadstations en leveranciers in Brandwijk, Molenaarsgraaf, Bleskensgraaf, Oud-Alblas en Waal.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden ottoland-2975

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal naast kantoor is een extra stukje service richting klanten, bezoekers en personeel. Beschik je over een kantoor of bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Daarnaast kunnen bedrijven verdienen door derden te laten betalen voor het laden.


De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief installatie kost tussen de €1075 en €2075. De totale investering wordt berekend aan de hand van het type laadstation (additionele slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw huidige energieleverancier zoals Engie, Eneco, Essent, Budget energie, NLE en PowerPeers, Pure energie, Vattenfall, Vandebron. Dit is nu ongeveer €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,55 p/100 km. Ter illustratie: een benzineauto kost je zo’n €10,40 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een normale EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Zuid-Holland.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De specialist zal enkele aanpassingen moeten doen in jouw meterkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen met de monteur bespreek je waar het laadpunt het beste kan komen om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De ervaren laadpaal installateur in Ottoland monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een montagepaal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is iedere meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse elektrische voertuigen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Ottoland zal al dit werk voor je oplossen. De prijzen van deze service zijn circa €950. Goed om te weten: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese leveranciers. Veel populaire elektrische auto’s in Ottoland hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Molenlanden verstrekt op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het oplaadpunt in de buurt van jouw huis kan komen. Zie ook de website van de gemeente www.molenlanden.nl.

Plaats een reactie