Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Hierdoor zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het alternatief is een slimme laadpaal in Erp aan huis. Op basis van een zelfvoorzienend laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Skoda Enyaq iV 80 + Audi e-tron S 55 quattro. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is veel voordeliger. Op deze pagina lees je uitgebreide informatie over diverse laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw omgeving.
- Met een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Nog goedkoper rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €970.
- Een privaat laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Erp
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijv. een Volkswagen ID.4 1st kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een slimme eigen goedkope laadpaal Erp kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het is gemakkelijk en snel en je rijdt elke ochtend weg met een volle accu. Tevens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadpunt. De kosten bestaan uit: de installatie, hardware, kabels en de stroom / verbruikskosten (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Alles wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn woning (meterkast) en auto? Op deze pagina check je inhoudelijke informatie en tips rondom laadpaal laten installeren in Erp. Op EVplan.nl lees je ook meer over Onderhoud.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Erp kan op 2 manieren worden geplaatst. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of je bevestigt ‘m op een losse paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Bekijk kritisch de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen station
Een 1-fase laadpaal maakt gebruik van de standaardaansluiting van 230V. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elk adres beschikt over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale laadvermogen is 11 kW. De 3-fase variant heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Tegen een kleine meerprijs kan je jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Erp. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt aan huis
De goedkoopste oplossing en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse stekker. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Verder is het zo dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er door wind en regen water in kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat je ook vaak ziet is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Bovendien is het goed om je te bedenken dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het grote voordeel van een losse kabel (als mede een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Hiervoor gebruik je de kabel die af-fabriek is geleverd. Bovendien oogt het minder rommelig en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het minpunt is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om daarna het geheel te connecten. De oplossing met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n geval zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Erp.
Enkel of dubbel laadstation
Er bestaan twee types: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Nuttig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of juist voor bedrijven.
Smart functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Bijgaand bekijk jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Erp vergelijken
De kosten van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €700 tot €3275. De prijs hangt vooral af van het vermogen van de laadpaal. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Verder heb je de keuze uit slimme laadpunten met innovatieve mogelijkheden als Peak Shaving die kostbaarder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Erp. Laadstation type Laadvermogen Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €545- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €525- €620 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €685- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €855- €1025
Bekende systemen
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
- Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
- Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
- Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
- Alternatieve marken: ABB, Etrel, Eaton, Delta, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba en Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.
Kosten voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Erp lopen uiteen tussen de €320 en ongeveer €1800. Dit hangt af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter het perceel, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Abonnementsprijzen laadpassen
Soms wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Het kan ook prima zonder, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen circa €4,50 op maandbasis.
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatische verrekening werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Check populaire specialisten die werken in je omgeving.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Onderstaand kan je een rekenvoorbeeld zien. De Nederlander rijdt om en nabij de 1063 km per maand. Met dit getal ramen we wat je kunt besparen. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Erp):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Type | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,105 | €111,62 | €1339,38 |
Elektrisch rijden | €0,041 | €43,58 | €523,00 |
Besparing | €0,064 | €68,03 | €816,38 |
Laadpaal aanvragen gemeente Meierijstad
Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Erp aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke straat de laadzuil geplaatst wordt. Ze overwegen daarbij variabelen als bereikbaarheid en of het technisch kan. Elke EV-eigenaar kan hier gebruik van maken. Alle info vind je op www.meierijstad.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of de gemeente subsidies verstrekt. Steeds meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op die site kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Informatie over elektrisch rijden.
Openbare oplaadpunten zoeken (december 2024)
Laadstations in Erp zijn er veel. Elke laadpashouder kan hier laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten bedragen tussen de €0,245 tot €0,595 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het volgende schema check jij de openbare laadstations in Erp. Check tevens laadstations en leveranciers in Veghel, Wilbertoord, Sint Hubert, Langenboom en Mill.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij je bedrijf is een prettige service voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op basis van de huidige wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Daarnaast kan je iets bijverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal voor thuis inclusief installatie varieert qua prijs tussen de €825 en €2425. De uiteindelijke kostprijs hangt af van het type laadstation (additionele slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw huidige energieleverancier zoals Energiedirect, Budget energie, Eneco, Essent, NLE en Oxxio, Vandebron, Pure energie, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,60 per 100 kilometer. Goed om te weten: een doorsnee benzinewagen komt uit op zo’n €10,15 per 100 kilometer. In combinatie met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een basis EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Noord-Brabant.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De vakman integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomkast in de woning. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Van de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In samenspraak met de vakman bepaal je waar het station moet komen om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Erp monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Let er wel op dat je groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De hedendaagse modellen vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Erp zal al dit werk voor je oplossen. De prijzen van deze service liggen rond de €900. Bedenk wel: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 stekkers komen we tegen bij verschillende merken binnen de EU. Veel van de favoriete elektrische auto’s in Erp kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Meierijstad biedt op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt wel een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of het openbare laadpunt dichtbij jouw huis kan komen. Voor meer info en aanvragen zie www.meierijstad.nl.