Laadpaal de Hoef

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Daarbij komt ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Het alternatief is een eigen laadpaal in de Hoef aan huis. Op basis van jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Audi e-tron GT + Porsche Taycan Cross Turismo. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is erg goedkoop. Op EVPlan.nl tref je waardevolle informatie over populaire soorten laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en vind je de beste installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Niet meer wachten bij een dure snellader.
  • Altijd een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Goedkope kilometer-tarieven op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al voor €900.
  • Een eigen laadstation aan huis kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen de Hoef

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV als onder andere de Audi e-tron GT kan op diverse manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal de Hoef kopen is een zeer interessante optie. Het is ontzettend handig in gebruik en je rijdt elke ochtend weg met een goed geladen accu. Daarbovenop is het vele malen goedkoper dan een publiek laadpunt. De kosten bestaan uit: de initiële aanschaf + installatie en de kosten van jouw eigen stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning (meterkast) en auto? In het gedeelte hieronder bieden wij tips en adviezen wat betreft laadpaal laten installeren in de Hoef. Op deze website lees je ook meer over Aansluitingen.

Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation de Hoef kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een speciale paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Check de afstand tot de parkeerplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen station
De 1 fase aansluiting maakt gebruik van de reguliere 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast heeft de beschikking over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Tegen een kleine meerprijs kan je jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in de Hoef. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

Goedkoop en snel laden en altijd verzekerd van een vrije plek

Vaste of losse laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een bijkomend voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(of je moet de auto binnen opladen). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo netjes uit ziet. Daarbij is het zo dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Het handige van een losse kabel (net als socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Het opladen gebeurt namelijk met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarbovenop ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Een punt van kritiek is dat de drempel wat hoger wordt als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. De oplossing met een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in de Hoef.

Enkel of dubbel laadstation
Jij kunt gaan voor een enkele of een dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Dit is praktisch als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Slimme toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref je extra details over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
  • Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
  • Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
  • Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.

Laadpaal installateur de Hoef vergelijken

De prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis varieert van €775 en €3150. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Verder heb je de keuze uit slimme palen met speciale functies als gezichts- en gebarenherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal de Hoef.

Laadpaal typeLaadcapaciteitOplaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€500- €625
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€530- €645
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€665- €795
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€870- €975
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare leveranciers

  1. EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
  3. NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
  4. Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
  5. Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
  6. EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
  7. Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
  8. Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
  11. Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
  12. Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
  14. Andere mogelijkheden: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Schneider Electric & Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in de Hoef komen uit tussen de €300 en +/- €2125. De prijs wordt bepaald door de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter het terrein, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.

Abonnementskosten laadpas
Steeds vaker wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Het kan ook prima zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen circa €3,50 per maand.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Gastgebruik toestaan.
  • Automatische firmware-updates.

Laadpaal voor thuis kopen?

Achterhaal erkende adviseurs uit jouw streek.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. Zo’n elektrische auto en jouw thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Onderstaand kan je een rekenvoorbeeld zien. De Nederlander rijdt om en nabij de 1056 kilometer op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt berekenen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Daarbij hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in de Hoef):

  • Benzine rijden 2024: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
TypePrijzen p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,145€153,12€1837,44
Elektrisch rijden€0,049€51,74€620,93
Besparing€0,096€101,38€1216,51
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente De Ronde Venen

Een elektrische auto gekocht, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in de Hoef aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.

Zodra je voldoet aan deze criteria wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente neemt een besluit over of en in welke straat de laadzuil aangesloten wordt. Ze analyseren hiervoor relevante zaken als toegankelijkheid en of het technisch kan. Iedereen kan hier gebruik van maken. Extra achtergrondinfo kan je lezen op gemeente.derondevenen.nl. Daar lees je ook of je in aanmerking komt voor een subsidie. Het merendeel van de gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Elektrische auto zakelijk rijden.

Openbare oplaadpunten in de regio (april 2024)

Laadstations in de Hoef zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten variëren tussen de €0,290 tot wel €0,615 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de onderstaande kaart check je de openbare laadstations in de Hoef. Bekijk ook laadmogelijkheden en installateurs in De Kwakel, Naarden, Bussum, Muiderberg en Muiden.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden de-hoef-1426

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal bij je werk kan worden gebruikt door personeel of bezoekers. Gaat het om een kantoor of bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Op basis van de huidige wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Ook kan je het laadpunt versneld terugverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.


Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden

Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een privé laadpaal aan huis en laten installeren zit qua kostprijs tussen de €925 en €2400. Het tarief hangt vooral af van het model laadzuil (additionele slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw vaste energieleverancier zoals NLE, Budget energie, Energiedirect, Engie, Essent en Oxxio, Vandebron, PowerPeers, Pure energie. Gemiddeld is dat +/- €0,250 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,15 p/100 km. Vergeet niet: een benzineauto kost je zo’n €10,15 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een EV anno 2024 vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Utrecht.

Hoe werkt de installatie?
De monteur legt een aparte stroomgroep aan in je stroomkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overeenstemming met de specialist bereken je wat de meest efficiënte route is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in de Hoef zet het laadstation vast tegen de muur of op een stevige paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Over het algemeen is ieder huis geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De oude modellen EV’s werden geladen op 220V (1-fase). De huidige EV’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in de Hoef kan dit uit handen nemen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen circa €1125. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers (van laadkabels) kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 zien we met name terug bij merken uit Europa. De meeste gangbare elektrische auto’s in de Hoef kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Iedere provincie heeft een eigen beleid. De gemeente De Ronde Venen heeft op dit ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of de paal vlakbij jouw huis geplaatst mag worden. Bekijk ook gemeente.derondevenen.nl.

Plaats een reactie