Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Door deze trend zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. De oplossing is een eigen laadpaal in Broek aan huis. Op basis van een zelfvoorzienend laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Polestar 2 + Hyundai Kona Electric 39 kWh. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en je hebt het snel terugverdiend. Op deze website vind je bruikbare informatie over verschillende type laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers bij jou in de regio.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Elke dag opnieuw een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Nog goedkoper rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €940.
- Een individueel laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Broek
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de CUPRA el-Born gaat steeds eenvoudiger. Een eigen goedkope laadpaal Broek kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het is gemakkelijk en snel en je bent altijd verzekerd van een 100% actieradius. Eveneens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadstation in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de kosten van jouw eigen stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is nu handig voor mijn auto en mijn situatie? Op deze pagina bieden wij belangrijke aspecten om over na te denken omtrent laadpaal laten installeren in Broek. Op deze website lees je ook meer over Laadpalen.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Broek kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een vrijstaande paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Analyseer de afstand tussen de auto en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1-fase laadstation werkt met de standaard 230 voltage. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. In principe heeft elke woning zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen is 11 kW. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Broek. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Spotgoedkoop opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare kabel. Het grote voordeel van de vaste variant is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een bijkomend voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze sneller nat wordt (tenzij je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde kan het zijn dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (alsook voor een socket) is de vrijheid in het opladen. Het laadproces doe je met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Evenzeer oogt het netter en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Waar je op moet letten is dat het altijd even iets langer duurt als je wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om daarna het geheel te connecten. Een laadzuil met losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n scenario hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Broek.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: één aansluiting of twee aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Ideaal als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken maar ook voor bedrijven en kantoren.
Innovatieve functies
De nieuwste laadsystemen herbergen milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Hierbij check je extra uitleg over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Broek vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De kostprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €775 – €3075. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de laadcapaciteit van het station. Hoe krachtiger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Daarnaast zien we steeds meer slimme wallboxen en palen met leuke features als Peak Shaving die in aanschaf duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Broek. Soort laadpaal Laadvermogen Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €520- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €520- €630 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €685- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €850- €1035
Bekende producten
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
- Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: Degelijk Nederlands design.
- Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Het slimme mobiele laadstation.
- Andere leveranciers: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric & Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.
Prijzen voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Broek bedragen tussen de €390 en €2075. Dit wordt berekend aan de hand van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Laadpas
Soms wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €4,50 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Achterhaal betrouwbare specialisten uit jouw omgeving.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In de tabel hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1078 kilometer (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt ramen we met welke kosten je rekening moet houden. In het rekenvoorbeeld kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Broek):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Type | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,105 | €113,19 | €1358,28 |
Elektrisch | €0,041 | €44,20 | €530,38 |
Besparing | €0,064 | €68,99 | €827,90 |
Laadpaal aanvragen gemeente De Fryske Marren
Rijd je een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Broek aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente wijst uit of en in welke straat de laadzuil gemonteerd wordt. Ze overwegen daarbij variabelen als zichtbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedereen met een elektrische auto kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle details is beschikbaar gesteld op www.defryskemarren.nl. Hier kan je ook lezen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Daar kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Elektrische auto leasen.
Vind openbare oplaadpunten in de buurt (december 2024)
Laadstations in Broek zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen met een abonnement kan hier laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,250 en €0,615 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de onderstaande kaart check jij de openbare laadstations in Broek. Bekijk ook laadplekken en leveranciers in Goingarijp, Delfstrahuizen, Rohel, Haskerhorne en Snikzwaag.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal naast kantoor is relevant voor klanten, bezoekers en personeel. Beschik je over een kantoorpand met 10 parkeervakken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van verschillende subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Verder verdient een zakelijke laadpaal zich terug door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €1000 – €2150. Het tarief komt tot stand door het type laadpaal (eventuele slimme functies), het totale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je stroomleverancier voor je woning zoals Essent, Eneco, Engie, Energiedirect, NLE en PowerPeers, Vandebron, Oxxio, Pure energie. Dit is nu ongeveer €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,95 per 100 kilometer. Ter illustratie: een auto met benzinemotor kost om en nabij de €9,70 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een normale EV eist 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Friesland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De vakman zal enkele aanpassingen moeten doen in de stroomkast in de woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Van dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de monteur bespreek je wat de meest efficiënte route is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Broek monteert het als wallbox of bevestigt ‘m op een losse paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De vroegere modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse elektrische wagens vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Broek kan het allemaal juist aansluiten. De tarieven hiervan bedragen ongeveer €800. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 zien we met name terug bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel favoriete elektrische auto’s in Broek zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente De Fryske Marren heeft momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt vragen of deze laadpaal vlakbij jouw woning kan komen te staan. Bekijk ook www.defryskemarren.nl.