Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Een gevolg is dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het alternatief is een privé laadpaal in Exloo aan huis. Door middel van een privé laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw MG ZS EV of jouw Renault Twingo Electric. Niet meer wachten op een vrije plek en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze website bekijk je praktische informatie over meerdere laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs bij jou in de regio.
- Met een particuliere elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Nog goedkoper rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Deze slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €930.
- Een laadstation bij de woning verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Exloo
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Jouw elektrische auto opladen zoals bijvoorbeeld de Dacia Spring Electric kan op diverse manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Exloo kopen is steeds meer in trek. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je bent altijd verzekerd van een lange actieradius. Ook is het stukken betaalbaarder dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten worden gevormd door de laadpaal zelf, de installatiekosten en uiteraard de verbruikte stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? Verderop bespreken we handige tips en adviezen omtrent laadpaal laten installeren in Exloo. Bekijk ook meer info over Onderhoud EV’s.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Exloo installeren kan op 2 manieren. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een losse paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Denk vooraf na over de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen installatie
Het 1-fase laadstation is compatibel met de reguliere 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadpaal kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt dan dit laten aanleggen door een elektricien in Exloo. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Voordelig opladen en altijd een vrije plek!
Laadkabel: vast of los
Je hebt de opties voor een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse kabel. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een ander pluspunt is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze sneller nat wordt (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat we ook vaak horen is dat het een rommelig geheel wordt. Ten derde moet je opletten dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarbovenop heb je geen rommelige hangende kabels en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Een negatief aspect is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Het station met een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Exloo.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn twee mogelijkheden: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 ingang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Ideaal als je 2 elektrische auto’s hebt of voor zakelijke doeleinden.
Smart functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder bekijk jij meer info over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Exloo vergelijken
De tarieven van laadpalen zijn nogal verschillend. De kosten van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €575 t/m €3400. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen het station heeft, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Verder heb je de keuze uit slimme opladers met snufjes als Dynamic Load Balancing die een hogere verkoopprijs hebben. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Exloo. Laadstation type Laadvermogen Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €545- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €530- €645 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €685- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €875- €950
Betrouwbare systemen
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Veilig, gemakkelijk en snel opladen.
- Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
- Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
- Tesla Wall Connector: Compatibel met de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Het slimme mobiele laadstation.
- Ook interessant: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge & Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.
Kosten voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Exloo variëren van €340 en +/- €2050. Deze prijs komt tot stand door een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter het perceel, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Steeds vaker wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Je kunt natuurlijk zonder, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen zo’n €7,50 p/maand.
- Online inzicht in laadsessies.
- Automatische verrekening werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Vergelijk populaire leveranciers die werken in je omgeving.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf hebben een korte terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1156 km per 4 weken. Met dit aantal kilometers berekenen we welke besparing er mogelijk is. In onze calculatie zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Exloo):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Aandrijving | Kosten p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,140 | €161,84 | €1942,08 |
Elektrisch rijden | €0,048 | €55,49 | €665,86 |
Besparing | €0,092 | €106,35 | €1276,22 |
Laadpaal aanvragen gemeente Borger-Odoorn
Heb jij de beschikking over een EV, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Exloo aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Als je aan deze voorwaarden voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente wijst uit of en in welke omgeving de laadzuil gemonteerd wordt. Ze checken daarvoor zaken als vindbaarheid en technische haalbaarheid. Elke EV-rijder mag gebruik maken van het oplaadpunt. Alle details is beschikbaar gesteld op www.borger-odoorn.nl. Daar kom je er ook achter welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Blog over elektrisch rijden.
Openbare oplaadpunten vergelijken (december 2024)
Laadstations in Exloo zijn op steeds meer plekken te vinden. Elke weggebruiker kan hier parkeren en laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De kosten bedragen tussen de €0,250 – €0,610 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de afbeelding hieronder treft je de openbare laadstations in Exloo. Check tevens oplaadplekken en verkopers in Odoornerveen, Odoorn, Valthe, Klijndijk en Zwinderen.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij het bedrijfspand biedt veel uitkomst voor je personeel en relaties. Betreft het een kantoorpand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op basis van de huidige wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Tevens kan je extra geld verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €975 – €2000. De definitieve prijs is afhankelijk van het type laadstation (eventuele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Wat kost een auto thuis opladen?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals NLE, Budget energie, Energiedirect, Eneco, Essent en Oxxio, Vandebron, Vattenfall, Pure energie. Rekenen op zo’n €0,220 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,10 per 100 kilometer. Goed om te weten: een benzine aangedreven auto kost om en nabij de €10,00 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De huidige EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Drenthe.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De specialist legt een nieuwe stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Van dit stroompunt wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen met de installateur overleg je wat de beste manier is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Exloo monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of bevestigt ‘m op een losse paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke stroomkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De nieuwste types vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Exloo zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De totale onkosten zijn zo’n €1075. Bedenk wel: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt vooral gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Een groot deel van de favoriete elektrische auto’s in Exloo zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Borger-Odoorn heeft op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of het oplaadpunt in de buurt van jouw huis kan komen. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.borger-odoorn.nl.