Laadpaal Reeuwijk

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dat heeft als gevolg dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Je kunt dan beter kiezen voor een eigen laadpaal in Reeuwijk aan huis. Middels een zelfvoorzienend laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw CUPRA el-Born of DS 3 Crossback E-Tense. Niet meer wachten op een vrije plek en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op deze pagina zoek je extra informatie over verschillende soorten laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom je in contact met leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Dankzij een elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
  • Goedkoper autorijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €980.
  • Jouw eigen laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Reeuwijk

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV zoals bijv. een Polestar 2 kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Reeuwijk kopen is een zeer interessante optie. Het werkt snel en eenvoudig en je rijdt elke ochtend weg met een 100% actieradius. Overigens is het een stuk goedkoper dan laden bij openbare stations. De kosten bestaan uit: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de tarieven voor de elektriciteit (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal past bij mijn EV en mijn woning/meterkast? In onze keuzehulp check je inhoudelijke informatie en tips omtrent laadpaal laten installeren in Reeuwijk. Op deze website lees je ook meer over Energieleverancier.

Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Reeuwijk installeren kan op 2 manieren. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een stevige paal. De werking is verder helemaal identiek. Achterhaal de afstand van jouw EV en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase of 3-fasen systeem
Het 1 fase systeem kan laden met de doorsnee 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase variant onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. De 3-fase installatie kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Reeuwijk. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een eigen oplaadpunt aan huis

De goedkoopste oplossing en altijd verzekerd van een vrije plek

Laadkabel: vast of los
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het grootste gemak van de vaste stekker is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een bijkomend voordeel is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij EV-box tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat door de (soms) slechte weersomstandigheden (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Daarnaast kan het zijn dat het een rommelig geheel wordt. Ten derde is het zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Hiervoor gebruik je de reguliere meegeleverde kabel. Verder oogt het minder rommelig en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Een punt van kritiek is dat er een extra handeling vereist is als je de accu gaat opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n scenario ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Reeuwijk.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 mogelijkheden: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkelvoudige paal kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Ideaal als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Slimme toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Hieronder check je extra details over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.

  • Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
  • Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.

Laadpaal installateur Reeuwijk vergelijken

De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €800 tot +/- €3225. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de laadcapaciteit van het station. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. In aanvulling hierop kan je kiezen voor slimme systemen met innovatieve mogelijkheden als gezichts- en gebarenherkenning die kostbaarder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Reeuwijk.

Type laadpaalCapaciteitTijd volle batterijInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW10 uur€500- €645
1-fase laadpaal7,4 kW5 uur€520- €650
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€650- €775
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€840- €945
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Bekende merken

  1. EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
  2. Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
  3. NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
  4. Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
  5. Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
  6. EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
  7. Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
  8. Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
  12. Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
  14. Zie ook merken als: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge en Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Reeuwijk variëren van €420 tot €2100. Dit is afhankelijk van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Laadpas
Soms wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Je kunt natuurlijk zonder, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal liggen rond de €6,25 op maandbasis.

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
  • Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Vind ervaren specialisten uit jouw regio.

Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1133 kilometer (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde begroten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Reeuwijk):

  • Benzine rijden 2024: €0,130/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
TypePrijzen p/kmPer maandPer jaar
Benzine rijden€0,130€147,29€1767,48
Elektrisch rijden€0,046€52,12€625,42
Besparing€0,084€95,17€1142,06
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Bodegraven-Reeuwijk

Rijd je een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Reeuwijk aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:

  • Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
  • In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

Als je aan deze voorwaarden voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente wijst uit of en in welke omgeving de laadzuil geactiveerd wordt. Daarbij bekijkt de gemeente zaken als zichtbaarheid en of het technisch kan. Elke bewoner kan het gebruiken. Alle details kun je terugvinden op gemeente.bodegraven-reeuwijk.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er een subsidie mogelijk is. Veel Nederlandse gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op die site kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Laadpaal installatie.

Lijst met openbare laadpunten (april 2024)

Laadstations in Reeuwijk zien we steeds meer. Elke weggebruiker kan hier laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten liggen tussen de €0,255 tot €0,565 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het volgende schema vind je de openbare laadstations in Reeuwijk. Vind ook laadplekken en leveranciers in Boskoop, Zevenhuizen, Moerkapelle, Gelderswoude en Benthuizen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden reeuwijk-2811

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij je bedrijf is een prettige service voor klanten, bezoekers en personeel. Bekijk je de mogelijkheden voor een parkeerterrein met minimaal 10 parkeerplaatsen? Tegenwoordig zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Verder kan je extra geld verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik van de palen.


Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis inclusief installatiewerk varieert kostentechnisch tussen de €1000 – €2200. Het hele prijskaartje hangt af van welk merk je kiest (met of juist zonder slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw huidige energieleverancier zoals NLE, Budget energie, Engie, Eneco, Essent en Oxxio, Vattenfall, Vandebron, Pure energie. Dat is doorgaans zo’n €0,235 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,00 p/100 km. Belangrijk: een gemiddelde benzineauto kost al gauw €10,40 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De huidige EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Zuid-Holland.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De installateur zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in je stroomkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf de stoomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In samenspraak met de vakman bepaal je wat een goede plek is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Reeuwijk monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een speciale paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Doorgaans is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Bekijk vooraf wel of je meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste types vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit kennen we ook als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Reeuwijk zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De kosten daarvoor bedragen ongeveer €1050. Bedenk wel: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 stekkers komen we tegen bij Europese leveranciers en fabrikanten. De populaire elektrische auto’s in Reeuwijk zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Bodegraven-Reeuwijk heeft op dit ogenblik geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het laadpunt nabij jouw huis geplaatst mag worden. Een verzoek indienen kan op gemeente.bodegraven-reeuwijk.nl.

Plaats een reactie