De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dat heeft als gevolg dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Overweeg dan zeker eens een eigen laadpaal in Maastricht Airport aan huis. Dankzij een laadstation op eigen terrein rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Mercedes EQA of bijvoorbeeld de Renault Twingo Electric. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is veel voordeliger. Op deze pagina ontdek je extra informatie over meerdere type laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Altijd een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Goedkoper autorijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €955.
- Een privaat laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Index
- Laadpaal aan huis installeren
- Beste laadpaal bedrijven Maastricht Airport vergelijken december 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Beek
- Openbare oplaadpunten bekijken
- Laadpalen bij je bedrijf
- Klik hier voor veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Maastricht Airport
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijv. de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Maastricht Airport kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hoeft niet onzeker te zijn over een lange actieradius. Overigens is het een stuk goedkoper dan laden bij openbare stations. De kosten worden gevormd door een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de stroomprijzen (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn situatie? Hierbij check je belangrijke aspecten om over na te denken voor laadpaal laten installeren in Maastricht Airport. Of klik door voor meer informatie over Elektriciteitsnet.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Maastricht Airport kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een speciale paal. De werking is verder helemaal identiek. Check de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadzuil maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Iedere woning heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Maastricht Airport. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Goedkoop en snel laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse kabel. Het gemak van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een ander pluspunt is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er water in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde is het in de praktijk zo dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het handige van een losse kabel (of een socket) is de vrijheid in het opladen. Daarvoor neem je de kabel die af-fabriek is geleverd. Overigens ziet het er niet zo chaotisch uit en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het minpunt is dat er een extra handeling vereist is als je jouw EV wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. De oplossing met een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dit geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Advies: probeer ook eens de snelladers in Maastricht Airport.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee opties: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkelvoudige paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Dit is praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt of juist voor bedrijven.
Smart functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door intuïtieve slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf lees jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Maastricht Airport vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De investering van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €675 t/m €3450. De aanschafkosten hangen vooral af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Bovendien zijn er slimme laadpunten met speciale features als voice of gezichtsherkenning die kostbaarder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Maastricht Airport. Soort laadstation Laadcapaciteit Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €530- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €530- €630 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €685- €790 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €870- €1015
Top systemen
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
- Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
- Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
- Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Meest compacte en gemakkelijke systeem.
- Alternatieven: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba & Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.
Installatietarieven 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Maastricht Airport lopen uiteen tussen de €380 en +/- €2200. Dit wordt grotendeels bepaalt door of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Laadpas
Soms wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Je kunt natuurlijk zonder, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €6,25 op maandbasis.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Bekijk de beste vakmannen uit jouw omgeving.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In het onderstaande gedeelte bieden wij een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1080 kilometer per 4 weken. Met dit aantal kilometers checken we wat jouw potentiële besparing is. Daarbij zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Maastricht Airport):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Soort | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,120 | €129,60 | €1555,20 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €47,52 | €570,24 |
Besparing | €0,076 | €82,08 | €984,96 |
Laadpaal aanvragen gemeente Beek
Heb jij de beschikking over een EV, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Maastricht Airport aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Zodra je voldoet aan deze criteria zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente geeft aan of en waar precies de laadzuil geactiveerd wordt. Hierbij bekijken zij factoren als toegankelijkheid en doorstroming. Elke inwoner kan het gebruiken. Alle info vind je op www.gemeentebeek.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er eventueel subsidie beschikbaar is. Flink wat gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Laadpaal plaatsen.
Openbare oplaadpunten in de buurt (december 2024)
Laadstations in Maastricht Airport zijn elke dag werkzaam. Elke laadpashouder kan terecht bij deze punten. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De prijzen liggen tussen de €0,270 tot wel €0,560 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het onderstaande kaartje zie je alle openbare laadstations in Maastricht Airport. Op deze site vind je ook laadmogelijkheden en installatiebedrijven in Spaubeek, Sweikhuizen, Geleen, Puth en Windraak.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij het bedrijfspand is heel praktisch voor bijv. werknemers en klanten. Beschik je over een pand met 10 parkeerplekken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van verschillende subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Tevens kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief installatie kost tussen de €975 – €2350. De definitieve prijs hangt vooral af van het model laadzuil (eventuele slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je eigen energieleverancier zoals NLE, Eneco, Energiedirect, Essent, Engie en PowerPeers, Vandebron, Pure energie, Oxxio. Gemiddeld is dat +/- €0,225 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,55 p/100 km. Om een indicatie te geven: een gemiddelde benzineauto kost ongeveer €10,00 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De gemiddelde EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Limburg.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De vakman zal enkele aanpassingen moeten doen in de stroomvoorziening van je woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Van dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In samenspraak met de vakman bepaal je wat de meest efficiënte route is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Maastricht Airport monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of installeert het op een paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Al met al is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse elektrische voertuigen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit komt neer op krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Maastricht Airport zal al dit werk voor je oplossen. De kosten daarvoor bedragen circa €800. Disclaimer: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabels / stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 is vooral te zien bij verschillende merken binnen de EU. Veruit de meest gangbare elektrische auto’s in Maastricht Airport zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Beek biedt momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt hierbij verzoeken of de paal vlakbij jouw huis kan komen. Voor meer informatie zie www.gemeentebeek.nl.