Laadpaal Vredenheim

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dit resulteert in het feit dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een eigen laadpaal in Vredenheim aan huis. D.m.v. een laadstation op eigen terrein rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Aiways U5 of Ford Mustang Mach-E GT. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook financieel gezien een goede investering. Op dit portaal tref je handige informatie over meerdere type laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw omgeving.

  • Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Voordelige autorijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €965.
  • Een thuis-laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Vredenheim

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het elektrisch laden van een EV zoals de BMW i4 kan op diverse manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Vredenheim kopen biedt veel voordelen. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan de zekerheid van een goed geladen accu. Overigens is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en uiteraard de verbruikte stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is geschikt voor mijn situatie? In onze keuzehulp check je een aantal kooptips omtrent laadpaal laten installeren in Vredenheim. Zie ook aanvullende informatie over Goedkoopste elektrische auto.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Vredenheim kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of je bevestigt ‘m op een losse paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadpaal functioneert met de standaardaansluiting van 230V. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elk adres beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt dan de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Vredenheim. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

De voordeligste manier van opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation

Laadkabel: vast of los
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare kabel. Het gemak van de vaste variant is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er water in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het er wat rommelig bij hangt. Tenslotte is het in de praktijk zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het gemak van een losse kabel (of een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarbij ligt de kabel niet zo in het zicht en gaat jouw kabel langer mee. Het minpunt is dat de drempel wat hoger wordt als je gaat laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om daarna het geheel te connecten. Een laadpaal zonder vaste kabel is vaak de beste keuze. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Advies: probeer ook eens de snelladers in Vredenheim.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkele paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Ideaal wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of voor zakelijke doeleinden.

Innovatieve functies
Laadpalen hebben tegenwoordig meer en meer slimme laadfuncties. Bijgaand lees je meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste functies.

  • Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
  • Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.

Laadpaal installateur Vredenheim vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De prijs van een laadstation voor thuis varieert van €800 t/m €3400. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de laadcapaciteit van het station. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Ook zijn er slimme stations met leuke opties als gezichts- en gebarenherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Vredenheim.

Laadpaal typeCapaciteitLaadtijdKosten
1-fase laadpaal3,7 kW11 uur€505- €605
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€530- €620
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€665- €755
3-fase laadpaal22 kW2 uur€850- €935
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Goede leveranciers

  1. EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
  2. Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
  6. EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
  7. Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
  8. Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
  11. Myenergi / Zappi: Altijd connected met de speciale HUB.
  12. Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
  14. Andere opties: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge of Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Vredenheim liggen tussen de €330 en ongeveer €1950. Dit hangt vooral af van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Des te groter deze afstand is, hoe meer er uitgegraven moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Abonnementsprijzen laadpassen
Eventueel wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen zo’n €7,25 p/maand.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
  • Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Bekijk populaire specialisten uit jouw omgeving.

Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In de tabel hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1152 kilometer (maandelijks). Op basis daarvan ramen we wat de mogelijke besparing zal zijn. In onze calculatie gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Vredenheim):

  • Benzine rijden 2024: €0,115/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
SoortPrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,115€132,48€1589,76
Elektrisch€0,043€49,54€594,43
Besparing€0,072€82,94€995,33
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Aa en Hunze

Lease of koop jij een elektrische auto, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Vredenheim aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente geeft aan of en waar de laadzuil geplaatst wordt. Ze checken daarvoor variabelen als vindbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elk huishouden kan het gebruiken. Updates en informatie kan je lezen op www.aaenhunze.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Flink wat gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Zero Emission.

Openbare oplaadpunten in de regio (april 2024)

Laadstations in Vredenheim nemen in rap tempo toe. Iedereen met een EV heeft de mogelijkheid daar te laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De prijzen wisselen tussen de €0,230 tot wel €0,600 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de onderstaande kaart onderzoek je de openbare laadstations in Vredenheim. Doorzoek daarnaast laadzuilen en aanbieders in Grolloo, Schoonloo, Elp, Orvelte en Witteveen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden vredenheim-9445

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal naast kantoor biedt veel uitkomst voor je personeel en relaties. Gaat het om een kantoor of bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er verschillende subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Ook kunnen bedrijven verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.


Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal met daarbij de installatie varieert kostentechnisch tussen de €900 en €2100. De prijsindicatie wordt grotendeels bepaalt door af het soort laadsysteem (additionele slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van de stroomaanbieder van je huis zoals Essent, NLE, Energiedirect, Eneco, Engie en Vattenfall, Pure energie, Oxxio, PowerPeers. Over het algemeen niet meer dan €0,235 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,15 p/100 km. Belangrijk: een benzine aangedreven auto kost om en nabij de €10,25 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De gemiddelde EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Drenthe.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De leverancier legt een aparte stroomgroep aan in de stroomkast in de woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen wordt besloten waar het station moet komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Vredenheim monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een vrijstaande paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Uiteindelijk is iedere meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De oude modellen EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Nieuwere modellen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Vredenheim zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De geschatte kosten van zo’n service bedragen ongeveer €900. Let op: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers (van laadkabels) heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 zien we vooral terug bij verschillende merken binnen de EU. Veruit de meest populaire elektrische auto’s in Vredenheim kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Aa en Hunze verschaft momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of het oplaadpunt nabij jouw woning geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.aaenhunze.nl.

Plaats een reactie