Laadpaal Geelbroek

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Daarbij komt ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het alternatief is een eigen laadpaal in Geelbroek aan huis. Op basis van een privé laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw MG ZS EV of bijvoorbeeld de Audi e-tron Sportback 50 quattro. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is veel voordeliger. Op EVPlan.nl ontdek je praktische informatie over velerlei laadpalen, een handige keuzehulp en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers bij jou in de regio.

  • Dankzij een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
  • Elke dag opnieuw een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Voordelige autorijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €985.
  • Een privaat laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Geelbroek

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Jouw elektrische auto opladen zoals bijvoorbeeld de Audi Q4 Sportback e-tron is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Geelbroek kopen biedt veel voordelen. Het is ontzettend handig in gebruik en je kunt rekenen op een perfect opgeladen accu. Bovendien is het veel betaalbaarder dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten bestaan uit: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en uiteraard de verbruikte stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn auto en mijn situatie? Hierbij vind je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden m.b.t. laadpaal laten installeren in Geelbroek. Of klik door voor meer informatie over Actieradius.

Laadpaal of wallbox
Een laadstation Geelbroek kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of hij komt op een aparte paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Check de afstand tot de parkeerplek (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1 fase installatie werkt met de standaardaansluiting van 230V. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase variant gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt gemakkelijk de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Geelbroek. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een oplaadpaal aan huis?

De voordeligste manier van opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Laadkabel: vast of los
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse stekker. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een bijkomend voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ten derde is het zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het gemak van een losse kabel (net als socket) is dat elke soort EV kan opladen. Daarvoor neem je de reguliere meegeleverde kabel. Bovendien heb je geen rommelige hangende kabels en profiteer je van een langere levensduur. Het minpunt is dat er een extra handeling vereist is als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om daarna het geheel te connecten. Een paal met een losse laadkabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dit geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Geelbroek.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 aansluiting is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Nuttig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of juist voor bedrijven.

Slimme toepassingen
Laadstations hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk tref je meer info over slimme laadpunten en de nieuwste functies.

  • Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
  • Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
  • Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.

Laadpaal installateur Geelbroek vergelijken

De tarieven van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis varieert van €725 t/m €3375. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het vermogen van de laadpaal. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Ook heb je de keuze uit slimme systemen met snufjes als Peak Shaving die een hogere verkoopprijs hebben. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Geelbroek.

Type laadpaalCapaciteitOplaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€515- €645
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€545- €640
3-fase laadpaal11 kW4- 5 uur€700- €755
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€845- €1020
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Top systemen

  1. EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
  2. Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
  5. Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
  6. EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
  7. Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
  8. Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
  9. Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
  11. Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
  12. Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
  14. Alternatieve marken: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric of Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Geelbroek komen uit tussen de €390 tot €1900. Deze prijs komt tot stand door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Des te groter deze afstand is, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Abonnementsprijzen laadpassen
Soms wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €5,25 op maandbasis.

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
  • Gast Tarief instellen.
  • Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Vergelijk erkende verkooppunten uit jouw regio.

Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Hieronder maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1161 kilometer per maand. Op basis daarvan begroten we welke besparing er mogelijk is. In onze calculatie nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Geelbroek):

  • Benzine rijden 2024: €0,105/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
TypeKosten p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,105€121,91€1462,86
Elektrisch rijden€0,041€47,60€571,21
Besparing€0,064€74,30€891,65
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in maart 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Aa en Hunze

Rijd je elektrisch, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Geelbroek aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.

Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke omgeving de laadzuil komt te staan. Hierbij bekijken zij zaken als vindbaarheid en parkeerdruk. Elke EV-rijder kan het gebruiken. Meer informatie is beschikbaar op www.aaenhunze.nl. Daar lees je ook welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Laadpalen vergelijken.

Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (maart 2024)

Laadstations in Geelbroek vind je op steeds meer plekken. Iedereen kan hier laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De kosten lopen uiteen tussen de €0,265 en €0,600 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het Google Maps overzicht vind jij de openbare laadstations in Geelbroek. Check tevens laadmogelijkheden en aanbieders in Ekehaar, Eldersloo, Nijlande, Rolde en Nooitgedacht.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden geelbroek-9455

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal bij uw bedrijf is heel praktisch voor bijv. personeel of bezoekers. Beschik je over een kantoorpand met 10 parkeerplekken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder verschillende subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Tevens verdient een zakelijke laadpaal zich terug door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.


Informatie over thuis elektrisch laden

Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal bij de woning inclusief plaatsing kost tussen de €900 – €2525. De totale investering hangt af van welk merk je kiest (eventuele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw leveranciers van energie zoals Budget energie, NLE, Energiedirect, Essent, Eneco en Vattenfall, PowerPeers, Vandebron, Oxxio. Rekenen op zo’n €0,220 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,40 p/100 km. Ter illustratie: een doorsnee benzinewagen kost om en nabij de €10,05 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De huidige EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Drenthe.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De monteur zal enkele aanpassingen moeten doen in je stroomkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Via dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de installateur overleg je wat de meest efficiënte route is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Geelbroek zet het laadstation vast tegen de muur of hij komt op een aparte paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Meestal is elke stroomkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere EV’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Geelbroek kan jou hierin ontzorgen. De kosten daarvoor bedragen circa €1000. Disclaimer: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 stekkers komen we tegen bij verschillende merken binnen de EU. Veruit de meest favoriete elektrische auto’s in Geelbroek beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Aa en Hunze verstrekt op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt het wel overwegen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw huis kan komen. Bekijk ook www.aaenhunze.nl.

Plaats een reactie