Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Daarbij komt ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het alternatief is een privé laadpaal in Dearsum aan huis. Middels een laadstation op eigen terrein weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus en/of Tesla Model 3 Long Range Performance. Niet meer wachten op een vrije plek en het is veel voordeliger. Hier bekijk je waardevolle informatie over meerdere soorten laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit de buurt.
- Dankzij een elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Je beschikt altijd over een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Voordelige autorijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €945.
- Jouw eigen laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Dearsum
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van jouw EV zoals een Polestar 2 kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Dearsum kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het werkt snel en veilig en je bent altijd verzekerd van een volle accu. Ook is het vele malen goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten bestaan uit: de initiële aanschaf + installatie en de kWh prijs voor de stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mij EV en woning? Op deze pagina bieden wij een aantal kooptips met betrekking tot laadpaal laten installeren in Dearsum. Of klik door voor meer informatie over Smart Charging.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Dearsum kun je op twee wijzen aanbrengen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een losse paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Analyseer de afstand tot de parkeerplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Een 1-fase laadpaal is compatibel met de standaard 230 voltage. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Tegen een kleine meerprijs kan je de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Dearsum. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Goedkoop laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse stekker. De meerwaarde van de vaste stekker is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een ander voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander minpunt is dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde noemen we nog even dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het gemak van een losse kabel (of een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het laadproces doe je met de kabel die af-fabriek is geleverd. Verder ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en blijft de kabel langer goed. Een negatief aspect is dat de drempel wat hoger wordt als je gaat laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Het station met een losse kabel is vaak de beste keuze. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Dearsum.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 mogelijkheden: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Ideaal wanneer je 2 auto’s in bezit hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Innovatieve functies
De nieuwste laadsystemen herbergen intuïtieve slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf tref je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Dearsum vergelijken
De prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €900 t/m €3275. De kosten worden tot stand door o.a. het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen het station heeft, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Ook heb je de keuze uit slimme stations met innovatieve opties als Peak Shaving die kostbaarder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Dearsum. Type laadstation Laadcapaciteit Laadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €525- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €505- €620 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €655- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €830- €960
Betrouwbare producten
- EVBox:Altijd automatische software-updates.
- Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
- NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
- Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
- Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
- Alternatieve marken: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric en Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.
Installatiekosten 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Dearsum komen uit tussen de €440 en ongeveer €2100. Dit hangt vooral af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter het perceel, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Abonnementsprijzen laadpassen
Optioneel wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is geen vereiste, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €5,50 p/maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Automatische facturering en verrekening.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Vind aangesloten installatiebedrijven uit jouw regio.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Bijgaand maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1146 kilometer per maand. Op basis van dit gemiddelde checken we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In ons voorbeeld hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Dearsum):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Type | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,115 | €131,79 | €1581,48 |
Elektrisch | €0,043 | €49,28 | €591,34 |
Besparing | €0,072 | €82,51 | €990,14 |
Laadpaal aanvragen gemeente Súdwest-Fryslân
Heb je een EV, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Dearsum aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente bepaalt of en waar de laadzuil geactiveerd wordt. Ze overwegen daarbij invalshoeken zoals zichtbaarheid en doorstroming. Iedereen kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer details is beschikbaar gesteld op www.sudwestfryslan.nl. Hier kan je ook lezen of de gemeente subsidies verstrekt. Het merendeel van de gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Actieradius.
Overzicht met openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Dearsum zijn elke dag werkzaam. Iedereen met een EV kan hier laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten wisselen tussen de €0,265 tot wel €0,555 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de onderstaande kaart vind jij de openbare laadstations in Dearsum. Op deze site vind je ook oplaadplekken en installateurs in Lytsewierrum, Rien, Wiuwert, Britswert en Boazum.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een prettige service voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Gaat het om een bedrijfspand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Naar de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Daarnaast kan je iets bijverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatiewerk zit qua kostprijs tussen de €900 en €2200. De prijsindicatie hangt vooral af van het type laadpaal (softwarematige slimme functies), de laadcapaciteit, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Engie, Energiedirect, Eneco, Essent, NLE en Pure energie, Oxxio, PowerPeers, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,225 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,80 p/100 km. Goed om te weten: een doorsnee benzinewagen kost om en nabij de €10,05 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De huidige EV eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Friesland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De leverancier legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de stroomkast in de woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanuit de stroomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen wordt besloten wat de meest efficiënte route is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Dearsum zet het laadstation vast tegen de muur of op een speciale paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is ieder huis aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Moderne EV’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Dearsum kan dit uit handen nemen. De totale onkosten bedragen circa €975. Bedenk wel: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt gebruikt door verschillende merken binnen de EU. De favoriete elektrische auto’s in Dearsum zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Súdwest-Fryslân verstrekt momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Eventueel kun je wel proberen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het oplaadpunt niet al te ver van jouw huis kan komen te staan. Zie ook de website van de gemeente www.sudwestfryslan.nl.