De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dat heeft als gevolg dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het is dan mogelijk om te gaan voor een slimme laadpaal in Westmaas aan huis. Middels een laadstation van jezelf weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Volkswagen ID.4 1st + Renault Zoe ZE50 R135. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is een stuk voordeliger. Op dit portaal vind je extra informatie over diverse laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je de beste installateurs werkzaam in jouw regio.
- Met een particuliere elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Rijden zonder kosten door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €965.
- Een particulier laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Inhoudsopgave
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal installatiebedrijven Westmaas vergelijken december 2024
- Gemiddelde besparing elektrisch rijden
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente Hoeksche Waard
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor ondernemingen
- Lees meer in de FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Westmaas
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van de accu van een EV als onder andere de Volkswagen ID.3 Pure kan op verschillende manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Westmaas kopen is iets wat we steeds meer zien. Het werkt snel en veilig en je bent altijd verzekerd van een 100% actieradius. Tevens is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadpunt. Wel heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en uiteraard de verbruikte stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn situatie? In onze keuzehulp bieden wij een aantal zaken waar je rekening mee moet houden omtrent laadpaal laten installeren in Westmaas. Of klik door voor meer informatie over Smart Charging.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Westmaas kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een losse paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Houd rekening met de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadpaal kan laden met een standaard 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Iedere woning heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Tegen een kleine meerprijs kan je de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Westmaas. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een oplaadstation aan huis
De goedkoopste oplossing en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse kabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het belangrijkste voordeel van de vaste variant is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een bijkomend voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat deze sneller nat wordt (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het wat rommelig oogt. Als laatste moet ook opgemerkt worden dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het grote gemak van een losse kabel (als mede een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Hiervoor gebruik je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Ook oogt het een stuk georganiseerder en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Een negatief aspect is dat er een extra stap is als je gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dat geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Westmaas.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: een enkele of een dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekkeringang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Nuttig wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of voor zakelijke doeleinden.
Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Bijgaand vind je extra uitleg over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Westmaas vergelijken
De kosten van laadpalen laten een grote variatie zien. De adviesprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €900 t/m €3275. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. In aanvulling hierop heb je de keuze uit slimme systemen met leuke functies als voice of gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Westmaas. Soort laadstation Vermogen Tijd volle batterij Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €540- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €505- €605 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €680- €775 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €860- €1020
Top systemen
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
- Ecotap: Degelijk Nederlands design.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
- Andere merken: ABB, Delta, Etrel, Eaton, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge & Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.
Installatietarieven 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Westmaas komen uit tussen de €390 en plus minus €1950. De totale kosten hangen af van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter het terrein, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementsprijzen laadpassen
Bij steeds meer services wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Je kunt natuurlijk zonder, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen ongeveer €4,50 p/maand.
- Inzicht in je laadsessies.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Vind goede vakmannen uit jouw gemeente.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Onderstaand illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1054 km per maand. Op basis daarvan verwachten we wat de mogelijke besparing zal zijn. In onze begroting gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Westmaas):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Aandrijving | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,105 | €110,67 | €1328,04 |
Elektrisch rijden | €0,041 | €43,21 | €518,57 |
Besparing | €0,064 | €67,46 | €809,47 |
Laadpaal aanvragen gemeente Hoeksche Waard
Rijd je elektrisch, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Westmaas aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale elektrische actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente neemt een besluit over of en waar de laadzuil aangesloten wordt. Ze overwegen daarbij invalshoeken zoals vindbaarheid en geschatte drukte. Elk huishouden kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Uitgebreide informatie is ook te lezen op www.gemeentehw.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Meer en meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op die site kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Actieradius.
Openbare oplaadpunten in de regio (december 2024)
Laadstations in Westmaas zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen met een EV kan daar gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten schommelen tussen de €0,265 en €0,560 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In onze maps kaart zie jij alle openbare laadstations in Westmaas. Vind ook laadplekken en installatiebedrijven in Mijnsheerenland, Goudswaard, Piershil, Nieuw-Beijerland en Oud-Beijerland.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is relevant voor werknemers en klanten. Bezit je een locatie met 10 parkeervakken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van verschillende subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Ook verdient een zakelijke laadpaal zich terug door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief plaatsing zit qua kostprijs tussen de €1000 & €2225. Het hele prijskaartje wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type laadstation (wel/geen slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw leveranciers van energie zoals Energiedirect, Essent, NLE, Budget energie, Engie en Vandebron, PowerPeers, Vattenfall, Pure energie. Gemiddeld is dat +/- €0,245 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,95 per 100 kilometer. Goed om te weten: een benzine aangedreven auto komt uit op zo’n €9,75 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een EV anno 2024 heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Zuid-Holland.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De specialist legt een aparte stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanaf de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overeenstemming met de specialist bereken je wat een goede plek is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Westmaas plaatst het als wallbox aan de muur of op een losse paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De vroegere modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse auto’s vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Westmaas kan dit allemaal regelen. De tarieven hiervan zijn zo’n €900. Bedenk wel: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt gebruikt door merken uit Europa. Veel beschikbare elektrische auto’s in Westmaas zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Hoeksche Waard heeft op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Het alternatief is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of de laadzuil in de buurt van jouw huis geplaatst mag worden. Zie ook de website van de gemeente www.gemeentehw.nl.