Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dat betekent ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het alternatief is een slimme laadpaal in Strijen aan huis. Middels een particulier laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus of bijvoorbeeld de Mercedes EQV 300 Lang. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en de kWh prijs is voordeliger. Op dit portaal check je handige informatie over betrouwbare type laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Je beschikt altijd over een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €945.
- Een laadstation op eigen grond heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Strijen
Elektrisch rijden is de toekomst. Het elektrisch laden van een EV zoals de Skoda Enyaq iV 80 kan op diverse manieren. Een extra goedkope laadpaal Strijen kopen is een zeer interessante optie. Het werkt snel en veilig en je hoeft niet onzeker te zijn over een volgeladen accu. Tevens is het stukken betaalbaarder dan een openbaar laadstation in de wijk. Wel heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de verbruikskosten (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? In onze keuzehulp kan je aan de slag met een aantal zaken waar je rekening mee moet houden met betrekking tot laadpaal laten installeren in Strijen. Op EVplan.nl lees je ook meer over Actieradius.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Strijen kan op 2 manieren worden aangebracht. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of je installeert het op een paal. Verder zijn er geen verschillen. Analyseer de afstand van jouw EV en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen station
De 1 fase installatie werkt met de standaardaansluiting van 230V. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elk woonadres in ons land heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie kan maar liefst 3x 230V leveren. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadpaal is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt eenvoudig jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Strijen. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop en snel laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel of een losse kabel. Het grootste gemak van een vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Ook is het goed om te weten dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander nadeel is dat het er wat rommelig bij hangt. Ook noemen we nog even dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het grote voordeel van een losse kabel (ofwel een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Opladen kan altijd en overal met de stekker die je in de auto hebt liggen. Overigens oogt het een stuk georganiseerder en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Belangrijk nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel is vaak de beste keuze. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: probeer ook eens de snelladers in Strijen.
Enkele vs dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Dit biedt uitkomst wanneer je 2 auto’s in bezit hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Smart functies
De huidige oplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder vind jij meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Strijen vergelijken
De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis varieert van €800 tot +/- €3350. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de laadcapaciteit van het station. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Tevens zien we steeds meer slimme stations met innovatieve features als Hub/Satellite die in aanschaf duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Strijen. Type station Capaciteit Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €500- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €500- €650 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €670- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €880- €925
Betrouwbare systemen
- EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Verkrijgbaar met verschillende laadsnelheden, max 2x22kWh.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Gemakkelijk mee te nemen laadpaal.
- Andere mogelijkheden: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric & Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.
Installatieprijzen 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Strijen liggen tussen de €450 tot €1800. Deze prijs komt tot stand door de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Vaak wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is niet verplicht, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen ongeveer €5,00 p/maand.
- Online inzicht in laadsessies.
- Automatische facturering en verrekening.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Check aangesloten adviseurs uit jouw streek.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Hieronder vind je een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1059 kilometer per maand. Op basis van dit gemiddelde checken we met welke kosten je rekening moet houden. Hierbij hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Strijen):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Aandrijving | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,130 | €137,67 | €1652,04 |
Elektrisch rijden | €0,046 | €48,71 | €584,57 |
Besparing | €0,084 | €88,96 | €1067,47 |
Laadpaal aanvragen gemeente Hoeksche Waard
Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Strijen aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Mits je voldoet aan de eisen bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en op welke plek de laadzuil gemonteerd wordt. Hierbij bekijken zij aspecten zoals vindbaarheid en geschatte drukte. Elke inwoner kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer details is beschikbaar op www.gemeentehw.nl. Hier kan je ook lezen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Flink wat gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Laadpalen vergelijken.
Lijst met openbare laadpunten (oktober 2024)
Laadstations in Strijen kan je op meer en meer plekken vinden. Iedereen met een EV kan daar gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De tarieven schommelen tussen de €0,255 – €0,565 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de onderstaande kaart vind je de openbare laadstations in Strijen. Op deze site vind je ook laadplekken en installatiebedrijven in Klaaswaal, Zuid-Beijerland, Numansdorp, Heinenoord en Westmaas.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is heel praktisch voor bijv. klanten, bezoekers en personeel. Betreft het een kantoorpand met 10 parkeerplekken of meer? Tegenwoordig moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Daarbovenop kunnen bedrijven verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een privé laadpaal aan huis incl. de benodigde installatie varieert kostentechnisch tussen de €1050 en €2000. De totale investering wordt bepaald door het soort systeem (eventuele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat kost een auto thuis opladen?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw leveranciers van energie zoals Essent, Eneco, Engie, NLE, Budget energie en PowerPeers, Vandebron, Pure energie, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,85 per 100 kilometer. Belangrijk: een normale auto op benzine kost ongeveer €10,00 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een basis EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Zuid-Holland.
Hoe werkt de installatie?
De leverancier legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in jouw meterkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via de stroomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overeenstemming met de specialist bereken je waar de laadpaal wordt geplaatst om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Strijen plaatst het als wallbox aan de muur of op een paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De vroegere modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De huidige modellen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Strijen zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De prijzen van deze service bedragen zo’n €850. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 stekkers komen we tegen bij Europese leveranciers en fabrikanten. Een groot deel van de gangbare elektrische auto’s in Strijen zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Hoeksche Waard verschaft momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt wel een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de laadzuil vlakbij jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer informatie zie www.gemeentehw.nl.