Laadpaal Zwartsluis

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Daarbij komt ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in Zwartsluis aan huis. Via een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Mercedes EQA & Tesla Model X Long Range Plus. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en je hebt het snel terugverdiend. Op EVPlan.nl vind je extra informatie over verschillende type laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
  • Altijd een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Goedkoper autorijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €910.
  • Een privaat laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Zwartsluis

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de MG ZS EV kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een slimme eigen goedkope laadpaal Zwartsluis kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan elk moment van de dag een goede actieradius. Daarnaast is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadstation in de wijk. Wel heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de kWh prijs voor de stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning en auto? Verderop check je een aantal kooptips voor laadpaal laten installeren in Zwartsluis. Op EVplan.nl lees je ook meer over Overzicht elektrische auto’s.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Zwartsluis kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of hij komt op een aparte paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Onderzoek de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase of 3-fasen installatie
De 1 fase aansluiting maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. De 3-fase installatie is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt hierin investeren en jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Zwartsluis. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

Spotgoedkoop opladen en altijd een vrije plek!

Vaste of losse laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse stekker. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er water in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander nadeel is dat het wat rommelig oogt. Ten derde moet je er rekening mee houden dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Hiervoor gebruik je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Eveneens ligt de kabel niet zo in het zicht en gaat jouw kabel langer mee. Een negatief aspect is dat de drempel wat hoger wordt als je jouw EV wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. De oplossing met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Zwartsluis.

Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekkeringang heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Nuttig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Slimme toepassingen
Laadstations hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hierbij tref jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Zwartsluis vergelijken

De prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis varieert van €900 – €3375. De aanschafkosten hangen vooral af van de laadcapaciteit van het station. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. In aanvulling hierop zijn er allerlei slimme laadpunten met innovatieve features als Autostart die een hogere verkoopprijs hebben. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Zwartsluis.

Laadstation typeLaadvermogenOplaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€505- €600
1-fase laadpaal7,4 kW5 uur€545- €600
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€690- €755
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€825- €970
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Goede systemen

  1. EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
  2. Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
  3. NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
  4. Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
  5. Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
  6. EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
  7. Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
  8. Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
  9. Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
  10. Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
  12. Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
  14. Andere mogelijkheden: ABB, Eaton, Delta, Enovates, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Schneider Electric & Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Zwartsluis wisselen tussen de €380 en €2175. Dit hangt af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Abonnementsprijzen laadpassen
Bij steeds meer services wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen ongeveer €3,50 op maandbasis.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • instellen van laadkosten voor gastgebruik.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Laadpaal voor thuis kopen?

Zoek aangesloten installateurs in de regio.

Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?

Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In het onderstaande gedeelte illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1055 kilometer per maand. Op basis daarvan berekenen we wat de mogelijke besparing zal zijn. Hierbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Zwartsluis):

  • Benzine rijden 2024: €0,115/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
SoortTarieven p/kmPer maandPer jaar
Benzine rijden€0,115€121,33€1455,90
Elektrisch rijden€0,043€45,37€544,38
Besparing€0,072€75,96€911,52
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Zwartewaterland

Heb je een EV, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Zwartsluis aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:

  • Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.

Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente zal concluderen of en op welke locatie de laadzuil neergezet wordt. Ze analyseren hiervoor factoren als vindbaarheid en drukte. Elke EV-rijder kan het gebruiken. Updates en informatie kun je terugvinden op www.zwartewaterland.nl. Daar kom je er ook achter of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel Nederlandse gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Betrouwbare elektrische auto.

Openbare oplaadpunten zoeken (april 2024)

Laadstations in Zwartsluis zien we steeds meer. Elke weggebruiker heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De kosten lopen uiteen tussen de €0,250 en €0,620 p/kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het onderstaande kaartje onderzoek je de openbare laadstations in Zwartsluis. Op deze site vind je ook laadmogelijkheden en installatiebedrijven in Hasselt, Laag Zuthem, Wittelte, Geeuwenbrug en Dieverbrug.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden zwartsluis-8064

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal bij uw bedrijf is een extra stukje service richting klanten, bezoekers en personeel. Heb je een parkeerterrein met 10 parkeerplekken of meer? Volgens de laatste regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Verder kan je extra geld verdienen door derden te laten betalen voor het gebruik.


De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief plaatsing zit qua kostprijs tussen de €900 – €2250. De uiteindelijke kostprijs hangt af van het type en model (wel/geen slimme functies), het maximale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw huidige energieleverancier zoals Budget energie, NLE, Essent, Engie, Energiedirect en Vattenfall, Vandebron, Pure energie, PowerPeers. Over het algemeen niet meer dan €0,240 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,50 p/100 km. Om een indicatie te geven: een gemiddelde benzineauto kost je zo’n €9,50 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een reguliere EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Overijssel.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De specialist plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in je stroomkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Van dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de beste manier is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Zwartsluis plaatst het als wallbox aan de muur of op een speciale paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Over het algemeen is elke woning geschikt voor het laden van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste elektrische voertuigen werden geladen op 220V (1-fase). Moderne elektrische wagens kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Zwartsluis kan dit allemaal regelen. De kosten daarvoor zijn circa €925. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers (van laadkabels) verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 stekkers komen we tegen bij de Europese leveranciers. Een groot deel van de populaire elektrische auto’s in Zwartsluis beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Zwartewaterland heeft op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of het openbare laadpunt in de buurt van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Zie ook de website van de gemeente www.zwartewaterland.nl.

Plaats een reactie